خطرات گاز کپسول آتش نشانی ,

menuordersearch
f125.ir
۱۴۰۲/۷/۱۲ چهارشنبه
(0)
(0)
خطرات گاز کپسول آتش نشانی
خطرات گاز کپسول آتش نشانی

در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با خطرات گاز کپسول آتش نشانی آشنا سازیم. کپسول‌ های آتش‌ نشانی به تنهایی خطری ندارند، اما درشرایط نامناسب نگهداری یا در صورت وقوع ضربه‌ هایی که به سیلندر آنها وارد می‌ شود، ممکن است باعث انفجار شوند. شارژ نادرست کپسول‌ های آتش‌ نشانی می‌ تواند منجر به انفجار های خطرناکی شود، که یکی از موارد آن در سال ۱۳۹۶ در یک کارگاه ناایمن و غیر استاندارد رخ داد.

 

در این حادثه، به علت عدم رعایت نکات ایمنی زمان شارژ، یک دستگاه خاموش‌ کننده آتش منفجر شد. کپسول‌ های آتش‌ نشانی حاوی گرد و غبار شیمیایی، بزرگترین خطرات را برای مصرف‌ کنندگان به همراه دارند. بخاراتی که در هنگام آتش‌ سوزی از این سیلندر ها آزاد می‌ شود، می‌ تواند در کوتاه مدت سمی بوده و حتی ممکن است برای مدت طولانی خطرناک باقی بماند. به همین دلیل، رعایت نکات ایمنی در هنگام شارژ و حتی استفاده از این کپسول‌ ها بسیار حیاتی است تا از حوادث ناخوشایندی جلوگیری شود.

 

 

خطرات کپسول آتش نشانی

 

استفاده از کپسول اشتباه در آتش سوزی

یکی از خطرات بزرگ مرتبط با کپسول‌ های آتش‌ نشانی در هنگام استفاده اشتباه از نوع خاموش‌ کننده برای مهار آتش رخ می‌ دهد. به طور مثال، استفاده از خاموش‌ کننده مایع با منشاء الکتریکی یا نفتی در آتش‌ سوزی امکان ایجاد شوک الکتریکی و یا انفجار را دارد.

استفاده از خاموش‌ کننده های دی‌ اکسید کربن نوع B یا C در آتش‌ سوزی های شیمیایی نیز ممکن است انفجار های شدیدی را به دنبال داشته و موجب جراحت یا حتی مرگ شود. بنابراین، ضروری است که در انتخاب و استفاده از خاموش‌ کننده‌ ها دقت لازم را داشته تا خطرات گاز کپسول آتش نشانی را کاسته و جلوی حوادث ناخوشایند گرفته شود.

معایب کپسول‌ های آب و گاز در اطفا حریق‌

توجه به معایب کپسول‌ های آب و گاز در اطفا حریق نیز ضروری است. چرا که به عنوان مثال، در کلاس حریق B، استفاده از کپسول‌ های آب و گاز ممکن است آتش را خاموش نکند و به جای آن باعث شناور شدن آتش بر روی آب شده و در نهایت به انتقال آتش به سایر نقاط نیز کمک کند.

در کلاس حریق نوع F نیز، برخورد روغن‌ های داغ با آب ممکن است باعث انتشار و تشدید آتش شود. بنابراین، ضروری است که در انتخاب کپسول‌ ها برای مهار حریق، از نوع مناسب آن جهت آتش سوزی استفاده کرد. به این ترتیب، می‌ توان از انواع خطرات گاز کپسول آتش نشانی، تشدید حریق و انتقال آتش به مناطق دیگر نیز جلوگیری کرد.

خطرات انفجار کپسول آتش نشانی CO2

خطرات انفجار ناخواسته در کپسول‌ های آتش‌ نشانی CO2 عمدتاً ناشی از تغییرات شدید فشار هوا است؛ که معمولاً در جابجایی با هواپیما به وجود می‌ آید. این تغییرات باعث افزایش فشار هوای محتوای سیلندر شده و در نهایت منجر به انفجار در سیلندر می‌ گردند. به همین دلیل، جابجایی این کپسول‌ ها با هواپیما کاملاً منتفی است. ضربه، خوردگی و پوسیدگی می‌ توانند عوامل مؤثر در خطرات گاز کپسول آتش نشانی و انفجار آن باشند. بنابراین، در محیط‌ هایی که دارای شرایط آب و هوایی متغیر هستند، استفاده از این کپسول‌ ها، به ویژه در کشتی‌ ها، باید با دقت و با توجه به مراقبت‌ های لازم انجام شود تا احتمال انفجار به حداقل رسد.

 

مطالب پربازدید:

انواع آتش (انواع حریق)

 

 

 

خطرات انفجار کپسول آتش نشانی

 

چگونه از انفجار کپسول‌ های آتش‌ نشانی جلوگیری کنیم؟

پوسیدگی تنها در کپسول‌ های دی اکسید کربن رخ نمی‌ دهد. علت پوسیدگی این کپسول‌ ها در مواد تشکیل‌ دهنده‌ی بدنه‌ ی سیلندر است. فلز فولادی این بدنه با تماس با رطوبت به پوسیدگی پرداخته و بدنه را خراب می‌ کند. تنها راه حل مناسب برای این مشکل و مواجهه با خطرات گاز کپسول آتش نشانی CO2 مراجعه به مرکز تعمیر و شارژ مجدد کپسول‌ های آتش‌ نشانی f125 است. این مجموعه معتبر قادر به تعمیر کپسول‌ های شما بوده به طوری که‌ آنها را دوباره قابل استفاده می‌ کند. این کار همچنین از خطر انفجار احتمالی نیز جلوگیری می‌ کند.

آیا کپسول‌ های آب و فوم هم قابل انفجار هستند؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت بله. انفجار کپسول‌ ها مربوط به یک نوع خاص نیست و تمام کپسول‌ های آتش نشانی به دلیل حضور گاز در‌ آنها قابلیت انفجار را دارند. این امر ممکن است به دلایل گفته شده در بالا از جمله تغییرات فشار هوا، ضربات و پوسیدگی رخ دهد. تمام سیلندر های آتش‌ نشانی دارای گاز هستند تا بتوانند مواد داخل کپسول را به سرعت به مناطق آتش‌ سوزی منتقل کنند.

مانومتر کپسول آتش نشانی چه مقداری را باید نشان دهد؟

مانومتر یا فشارسنج برای اندازه‌ گیری فشار گاز درون سیلندر کپسول آتش نشانی استفاده می‌ شود. این دستگاه دارای سه بخش است: بخش اول: اگر مانومتر فشار گاز را بین 0 تا 11 بار نشان دهد، کپسول نیاز به شارژ داشته و شما باید به مرکز شارژ کپسول ما مراجعه کنید. بخش دوم: اگر نشانگر فشار بیش از حد، یعنی بین 18.5 تا 28 بار را نشان دهد؛ در این حالت نیز باید به مجموعه ما مراجعه نمایید چرا که امکان انفجار و خطرات گاز کپسول آتش نشانی را به دنبال دارد.

بخش سوم: این بخش نشانگر شارژ صحیح کپسول است که بین ۱۱ تا ۱۸.۵ بار بوده و به آن سبز یا مجاز هم گفته می‌ شود. برای اطمینان از سلامت کپسول‌ های آتش‌ نشانی، همیشه فشار را در محدوده مجاز نگه دارید و در صورت نیاز به مراکز معتبری همچون شرکت ما مراجعه کنید.

شرایط مناسب نگهداری از کپسول‌ های آتش‌ نشانی درجه حرارت و شرایط محیطی مناسب برای نگهداری کپسول‌ های آتش‌ نشانی از اهمیت بسیاری برخوردارند.

 

 

کپسول آتش نشانی

 

کپسول‌آتش‌ نشانی را باید در شرایط دمایی مناسب نگهداری کنید

دمای محیط برای نگهداری کپسول‌ های آتش‌ نشانی باید در محدوده -40 تا 120 درجه فارنهایت (-40 تا 49 درجه سانتی گراد) باشد. در دماهای کمتر از -40 درجه فارنهایت، خطر ترک‌ خوردن شیلنگ‌ ها و دریچه‌ ها وجود دارد. از طرفی این شرایط یخ زدگی کپسول را به دنبال داشته که این امر در نهایت به صورت قابل‌ توجهی عملکرد کپسول‌ ها را تحت‌ الشعاع قرار می‌ دهد.

به منظور حفظ عملکرد کپسول‌ های آتش‌ نشانی و ایجاد شرایط ایمنی، ضروری است که دما در محدوده مشخص شده ای تنظیم و نظارت گردد. همچنین، توصیه می‌ شود که جهت جلوگیری از خطرات گاز کپسول آتش نشانی،‌ آنها را در محیط خشک و خنک نگهداری کرده تا بدین ترتیب از نفوذ رطوبت و تغییرات دمایی ناگهانی جلوگیری کنید.

 

مطالب پیشنهادی:

 

۶نکته مهم درباره خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی که باید بدانید

شارژ کپسول آتش نشانی در فردیس

تهران خیابان جمهوری بین چهارراه استانبول و پل حافظ کوچه مسعود سعد
09126633036
02166719137
البرز-کرج-پل فردیس-بعد از پمپ بنزین باران
راه های ارتباطی
09126633036
02166719137
02634955755

فروشگاه آنلاین تجهیزات آتش نشانی، اعلام و اطفاء حریق، تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی