انواع آتش (انواع حریق) ,

menuordersearch
f125.ir
۱۴۰۲/۵/۲۵ چهارشنبه
(2)
(0)
انواع آتش (انواع حریق)
انواع آتش (انواع حریق)

حریق انواع مختلفی دارد و بر اساس ماهیت آنها، به شش گروه A، B، C، D، E و F تقسیم بندی می‌شوند. قبل از توضیح این شش دسته، باید به شما یاد آوری کنم که برای هر نوع حریقی نیاز به کپسول آتش نشانی مناسب است. هر خاموش کننده‌ای برای استفاده خاصی طراحی و تولید می‌شود و در صورت عدم رعایت این موضوع، ممکن است موجب مرگ و یا در بهترین حالت، هیچ تاثیری بر روی حریق نداشته باشد.

معرفی انواع آتش سوزی

کلاس A (‌ مواد خشک )

مواد خشک در کلاس A شامل چوب، پارچه، مبلمان، کاغذ، مقوا، لباس و لوازم منزل می‌شوند. این مواد پس از سوختن خاکستر تولید می‌کنند و دلیل این است که خاکستر حرارت را به خوبی درون خود نگه می‌دارد و احتمال بازگشت آتش در آن بالاست. برای خاموش کردن آتش از خاموش کننده های آب و گاز استفاده می‌شود. آب به آسانی به خاکستر نفوذ کرده و حرارت مواد را کاهش می‌دهد.

 

مطالب پربازدید:

 

6 راه پیشگیری از حریق در خانه

 

 

کلاس B (‌روغن ها )

در گروه B (روغن ها)، مایعات قابل اشتعال شامل نفت، دیزل، اتانول و بنزین قرار دارند. وقتی حریق این نوع مایعات رخ می‌دهد، استفاده از خاموش کننده های آب موثر نیست. به دلیل چگالی کم روغن ها و مایعات قابل اشتعال، خاموش کننده های فوم برای مهار آتش مورد استفاده قرار می‌گیرند. فوم، چگالی کمی دارد و به راحتی روی سطح روغن قرار می‌گیرد. با پوشاندن فوم بر روی شعله، اکسیژن به حداقل می‌رسد و در نتیجه آتش خاموش می‌شود. این خاموش کننده ها همچنین می‌توانند برای آتش های کلاس A نیز استفاده شوند.

انواع آتش

کلاس C (گازها)

مخاطرات آتش‌سوزی در کلاس C شامل همه گازهای قابل اشتعال و انفجار است. این گازها ممکن است گازهای طبیعی، LPG یا هر گاز دیگری مانند پروپان، متان، بوتان و اتان باشند که در این دسته قرار می‌گیرند. کار با گازهای خطرناک، خطر آتش‌سوزی را بیشتر می‌کند.

 

 

مطالب پیشنهادی:

کپسول abcآتش نشانی

کپسول پودر و گاز

 

کلاس D ( فلزات )

فلزات به طور کلی به عنوان مواد قابل سوزش در نظر گرفته نمی‌شوند و همچنین هادی خوبی هستند و به گسترش آتش کمک می‌کنند. آتش‌هایی وجود دارند که به سوختن فلزاتی همچون آلومینیوم، لیتیوم، سدیم و منیزیم می‌پردازند. باید به خاطر داشت که آب به عنوان یک شتاب دهنده در آتش‌سوزی‌های کلاس D در نظر گرفته نمی‌شود. خاموش‌کننده‌های پودری، علاوه بر اینکه برای کلاس‌های A، B و C مناسب هستند، بهترین عملکرد را در خاموش کردن این حریق‌ها دارند. این نوع کپسول‌ها با تشکیل یک لایه پودر روی سطح فلز، مانند یک روکش عایق بین اکسیژن و ماده سوختنی، موجب خفگی آتش می‌شوند.

انواع حریق

کلاس E ( الکتریسیته )

کلاس E آتش سوزی به حریق هایی اشاره دارد که ناشی از برق و الکتریسیته هستند. این نوع حریق ها معمولا به دلیل حرارت بالای سیم ها، خرابی بورد و اتصالات وقوع می‌کنند. برای خاموش کردن این حریق ها تنها از کپسول آتش‌نشانی حاوی گاز کربن دی‌اکسید (CO2) استفاده کنید. خاموش کننده‌های CO2 مناسب برای این نوع حریق ها هستند ولی توانایی رسانش برق را ندارند. به یاد داشته باشید که در این شرایط از خاموش کننده فوم یا آب استفاده نکنید. در صورت استفاده از کپسول آتش نشانی آب و گاز برای خاموش کردن حریق کلاس E، باید به خاصیت رسانا بودن آب توجه کرد.

آب می‌تواند باعث گرفتگی برق شود و همچنین با انتقال برق ممکن است افزایش شعله های آتش را تسریع کند. بنابراین، قبل از اطفاء حریق، لازم است تمامی تجهیزات برقی را خاموش کنید. همچنین قبل از خاموشی برق، به خاطر داشته باشید که برخی از دستگاه ها ممکن است تا چند دقیقه پس از قطع برق بتوانند برق را در خود ذخیره کنند. برای این نوع حریق ها همچنین می‌توان از خاموش کننده های پودری استفاده کرد.

معرفی انواع آتش

 

 

مطالب پربازدید:

دلیل آتش گرفتن سیم برق و راه حل آن

 

 

کلاس F ( روغن خوراکی )

منحصراً آتش های مربوط به مواد خوراکی و روغنهای خوراکی در این دسته قرار می‌گیرند. در برخورد با آب، روغنها و مواد خوراکی واکنش شدیدی نشان می‌دهند. آب به راحتی در کنار روغن قرار می‌گیرد و می‌تواند آتش را گسترش دهد و به شرایط بدتری منتقل کند. استفاده از کف، کپسول آتش نشانی پودر و گاز و CO2 نیز توصیه نمی‌شود، زیرا این موارد همچنان می‌توانند مانند آب عمل کنند و آتش را گسترش دهند. برای خاموش کردن آتش در این دسته، استفاده از پتو یا کپسول‌های مرطوب از مواد شیمیایی (Wet Chemical) به عنوان بهترین روش توصیه می‌شود.

 

مطالب پیشنهادی:

کپسول co2

تهران خیابان جمهوری بین چهارراه استانبول و پل حافظ کوچه مسعود سعد
09126633036
02166719137
البرز-کرج-پل فردیس-بعد از پمپ بنزین باران
راه های ارتباطی
09126633036
02166719137
02634955755

فروشگاه آنلاین تجهیزات آتش نشانی، اعلام و اطفاء حریق، تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی