۶نکته مهم درباره خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی که باید بدانید ,

menuordersearch
f125.ir
۱۴۰۲/۲/۲۳ شنبه
(3)
(0)
۶نکته مهم درباره خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی که باید بدانید
۶نکته مهم درباره خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی که باید بدانید

همانطور که می‌دانید، کپسول آتش نشانی وسیله ای است که به منظور حفاظت از جان انسان ها در برابر آتش سوزی و جلوگیری از تلفات جانی و مالی و همچنین گسترش بیشتر آتش سوزی استفاده می‌شود؛ اما استفاده ی درست از این کپسول ها و رعایت اصول ایمنی در هنگام استفاده از آن ها، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله قصد داریم شما را با خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی آشنا کنیم، بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

خطرات کپسول اتش نشانی

خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی کدامند؟

در هنگام وقوع آتش سوزی، معمولا افرادی که در محل حادثه حضور دارند، تلاش می‌کنند که با کپسول های آتش نشانی در دسترس، آتش را در کم ترین زمان ممکن خاموش کنند. کپسول های آتش نشانی انواع مختلفی دارند که هر یک از‌ آنها قابلیت استفاده در موقعیت های گوناگون را دارند، اما به منظور جلوگیری سریع از تشدید آتش سوزی و خاموش کردن آن در سریع ترین زمان ممکن، بهتر است هر یک از‌ آنها منحصرا برای نوع خاصی از حریق مورد استفاده قرار گیرند که در این بخش به خطرات ناشی از استفاده ی نادرست این کپسول های آتش نشانی می‌پردازیم.

البته این را هم در نظر داشته باشید که قبل از آموزش نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی، چیزی که مهم است شارژ بودن کپسول آتش نشانی است. در بسیاری از موارد دیده شده که افراد هم نحوه استفاده را میدانستند و هم به موقع به محل حادثه رسیده اند. و برای خاموش کردن آتش اقدام کرده اند اما به دلیل شارژ نبودن کپسول نتوانسته اند مانع گسترش اتش شون. پس حتما قبل از هر چیز از شارژ بودن کپسول آتش نشانی مطمئن شوید. حتی اگر قبلا از کپسول استفاده نشده ممکن است نیاز به شارژ مجدد داشته باشد. اطلاع بیشتر و یا سفارش شارژ کپسول آتش نشانی

۱- خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی

آب از آنجایی که کپسول های آتش نشانی آب، درجه ی خاموش کنندگی پایینی دارند، بنابراین تنها در مورد انواع خاصی از آتش سوزی ها، می‌توان از‌ آنها استفاده کرد. اما وجود افزودنی های سازگار با محیط زیست در برخی از این خاموش کننده ها، موجب کاهش رسانایی‌ آنها می‌شود. به طور کلی، در زمینه ی خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی آب، باید توجه داشته باشید که در صورتی که در آتش سوزی های الکتریکی، از کپسول آتش نشانی آب استفاده شود، موجب ایجاد خطر برق گرفتگی برای افراد خواهد شد.

۲- خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی آب و کف

این نوع از کپسول های آتش نشانی، جهت خاموش کردن انواع آتش سوزی ها، حتی آتش سوزی های الکتریکی، قابل استفاده هستند؛ اما در مورد خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی آب و کف، این نکته ی مهم را متذکر می‌شویم که استفاده از ترکیب شیمیایی قوی آب و کف، در برخی از محیط های خاص خطرناک بوده و به هیچ وجه نباید در دسترس کودکان قرار گیرد.

خطرات کپسول آتش نشانی

۳- خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی CO2

خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی CO2، عمدتا مربوط به ایجاد فاجعه در یک فضای محدود است. به این ترتیب که از آن جایی که این نوعکپسول ها، اکسیژن موجود در فضا را می‌بلعند، بنابراین در یک فضای محدود، موجب کاهش اکسیژن مورد نیاز برای تنفس نیز می‌شوند. از این رو در صورت وجود کودکان در اطراف کپسول آتش نشانی، حتما باید مواظب باشید که به صورت تصادفی تخلیه نشود. به ویژه این که در صورت حذف نشدن منبع آتش، به دنبال دفع CO2، ممکن دوباره آتش شعله ور گردد.

۴- خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی پودر خشک

اگرچه کپسول های آتش نشانی پودر خشک، آتش را خفه می‌کنند؛ اما اثر خنک کنندگی چندانی خوبی ندارند. بنابراین در صورتی آتشبه صورت صد در صد خاموش نشده باشد، امکان شعله ور شدن مجدد آن وجود دارد. بنابراین نکته ی مهم در استفاده از این کپسول ها، این است که حتما باید مراقب شعله ور شدن مجدد آتش، پس از خاموش شدن آن باشید. از طرف دیگر، از جمله خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی پودر خشک، استنشاق پودر است، از این رو حتما باید در نظر داشته باشید که این خاموش کننده به هیچ وجه نباید در فضای بسته مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این توجه داشته باشید که پودر خشک به برخی از لوازمی که در منزل وجود دارند، از جمله فرش، پارچه، هارد دیسک و ... نیز آسیب می‌رساند.

۵- خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی شیمیایی مرطوب

این نوع از کپسول های آتش نشانی به منظور خاموش کرده آتش سوزی هایی که با روغن پخت و پز ایجاد می‌شوند، ساخته شده اند، اما در حالت کلی قابلیت استفاده برای خاموش کردن انواع دیگر آتش سوزی ها را نیز دارند؛ البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که اثر بخشی‌ آنها در انواع دیگر آتش سوزی ها، محدودتر است. بنابراین در مبارزه با آتش سوزی هایی مانند آتش سوزی چوب، نباید به این خاموش کننده ها اعتماد کرد. در مورد خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی شیمیایی مرطوب نیز، باید مراقب خطرات ناشی از مواد شیمیایی‌ آنها بود که بسیار خطرناک است؛ از این رو این کپسول ها حتما باید دور از دسترس کودکان باشند.

 

۶- خطرات استفاده از کپسول آتش نشانی اشتباه

علاوه بر موارد ذکر شده در مورد خطرات ناشی از استفاده ی نادرست کپسول های آتش نشانی، همواره باید توجه داشته باشید که استفاده از کپسول آتش نشانی اشتباه که برای موقعیت مورد نظر مناسب نیست نیز می‌تواند پیامدهای بسیار جدی را به دنبال داشته باشد. در این شرایط از جمله خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی می‌توان به بدتر شدن وضعیت در اثر استفاده از کپسول آتش نشانی اشتباه اشاره کرد که گاه به جای خاموش کردن آتش، موجب قوی تر و خطرتاک تر شدن و گسترش به مناطق دیگر می‌گردد. از دیگر خطرات آن، آسیب به اموال است. در فضاهایی مانند اتاق کامپیوتر یا مرکز سرور که دارای تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی باارزشی هستند، استفاده از کپسول های آتش نشانی مرطوب شیمیایی و پودر خشک، به دلیل برجای ماندن یک لایه بر روی این تجهیزات که موجب خوردگی‌ آنها می‌شود، موجب می‌شود که خسارت های مالی سنگینی به وجود آید. از همه مهم تر این که در صورت استفاده از یک کپسول آتش نشانی مبتنی بر آب، در یک آتش سوزی الکتریکی، خطر برق گرفتگی برلی افراد موجود در محل حادثه به وجود خواهد آمد، زیرا آب بسیار رسانا است.

توجه داشته باشید که به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی، در فضاهای کوچکی که فاقد تهویه ی کافی هستند، به هیچ وجه نباید از خاموش کننده های آب و کف استفاده شود. از دیگر خطرات استفاده نادرست از کپسول آتش نشانی این است که در صورتی که به منظور مبارزه با آتش کلاس D، از خاموش کننده CO2 استفاده شود، ممکن است به دلیل تأثیر سوئی که بر واکنش شیمیایی ایجاد کننده ی آتش می‌گذارد، موجب افزایش قدرت آتش و انفجار شده و در نهایت منجر به آسیب به افراد و اموال گردد. از طرف دیگر کپسول آتش نشانی CO2 به هیچ عنوان نباید در یک فضای کوچک مورد استفاده قرار گیرد. زیرا در هنگام تخلیه شدن این نوع خاموش کننده، انفجاری از این گاز آزاد شده و آتش را خفه می‌کند، بنابراین د صورت تخلیه ی این خاموش کننده در یک فضای کوچک، تمامی اکسیژن موجود در فضا را مکیده و افراد حاضر در محل حادثه را دچار خفگی خواهد کرد.

تهران خیابان جمهوری بین چهارراه استانبول و پل حافظ کوچه مسعود سعد
09126633036
02166719137
البرز-کرج-پل فردیس-بعد از پمپ بنزین باران
راه های ارتباطی
09126633036
02166719137
02634955755

فروشگاه آنلاین تجهیزات آتش نشانی، اعلام و اطفاء حریق، تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی