کپسول آتش نشانی هالوژنه ,

menuordersearch
f125.ir
۱۴۰۲/۱/۱۶ چهارشنبه
(2)
(0)
کپسول آتش نشانی هالوژنه
کپسول آتش نشانی هالوژنه

اولین نکته ای که درمورد کپسول های آتش نشانی هالوژنه باید بدانید ممنوعیت استفاده از آن هاست. کپسول آتش نشانی هالوژنه شامل ترکیبات خاصی است که به منظور استفاده برای برطرف نمودن نیاز های اطفاء حریق مختص به اماکن ویژه ای در نظر گرفته شده است. از این خاموش کننده در کلاس‌ های مختلف آتش سوزی به ویژه برای وسایل الکتریکی می‌توان به خوبی استفاده نمود. این محصول برای مقابله با آتش سوزی‌ های مواد جامد نظیر پارچه، کاغذ، پلاستیک، زباله، چوب و … مورد استفاده ‎قرار می‌ گیرد.

البته در موارد دیگری همچون آتش سوزی‌ های مایعات قابل اشتعال مانند بنزین، الکل، روغن و غیره نیز کارایی های خاصی دارد. کپسول هالوژنه 1301 و 1211 دو نوع مختلف این خاموش کننده بی نظیر هستند، که نوع 1211 در کپسول‌ های قابل حمل بوده و برد آن حدود شش فوت است، مدل 1301 آن در سیستم‌‎‌ های اطفاء حریق اتومات و ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دو مدل خاموش کننده هالوژنه یعنی Halon 1211 و Halon 1301 دارای یک نوع گاز بوده که حاوی اتم‎ های هالوژن فلوئور، کلر و برم می‌باشند. در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتری راجع به کپسول آتش نشانی هالوژنه و علت ممنوعیت آن برای شما کاربران گرامی بپردازیم.

کپسول اتش نشانی هالوژنه

 

انواع کپسول آتش نشانی هالوژنه

 

انواع مختلف کپسول آتش نشانی هالوژنه عبارتند از:

 

1. کپسول آتش نشانی هالوژنه مدل سقفی

 

کپسول آتش نشانی سقفی که در حجم های ۳،۹ و ۱۲ کیلویی در بازار موجود است، به طور خودکار و هوشمندانه عمل می‌کند. این مدل کپسول از آنجایی که از نوع خاموش کننده های ثابت است را معمولا در مکان مناسبی همچون سقف نصب می‌کنند. هنگامی که آتش سوزی اتفاق می‌افتد، حرارت ناشی از این حادثه به شیشه محتوی مواد شیمیایی که در این کپسول وجود دارد رسیده و ماده داخل شیشه منبسط می‌شود و بدین ترتیب موجب شکسته شدن و خروج مایع موجود در آن می‌شود که با دریافت حرارت به شکل بخار بر روی حریق نشسته و آتش را خفه می‌کند.

 

2. کپسول آتش نشانی هالوژنه نوع بولینگی

 

یا شیشه ای در این محصول مواد هالوژنه ی فلوئور، کرم و برم درون شیشه هایی به شکل بولینگ قرار دارند که ظرفیت‌ آنها به اندازه ی ۱۲۰۰ گرم بوده که در صورت رخ دادن آتش سوزی این خاموش کننده را درون حریق پرتاب می‌کنند. در نهایت با شکستن این شیشه مواد درون آن به گاز تبدیل شده و عمل اطفاء حریق را به خوبی انجام می‌دهند.

 

3. کپسول آتش نشانی هالوژنه نوع استوانه ای

 

مدل کپسول آتش نشانی استوانه ای را به دو صورت دستی و خودکار می‌توان مورد استفاده قرار داد. چنانچه خاموش کننده ی مورد نظر را به دیوار نصب کنید، در صورت بروز حادثه با برخورد حرارت به حباب شیشه ای محتوی ماده شیمیایی درون آن موجب شکسته شدن شیشه این کپسول شده و راه خروج مایع هالون بدین صورت باز می‌شود و در نهایت آتش را مهار می‌کند.

 

ویژگی های کپسول آتش نشانی هالوژنه

از جمله ویژگی های کپسول آتش نشانی هالوژنه می‌توان به مواد مایع درون این کپسول ها اشاره کرد، زیرا این ترکیبات به نحوی هستند که به راحتی می‌توانند حریق را خاموش کنند. مزیت اصلی این نوع خاموش کننده نسبت به دیگر کپسول های آتش نشانی این است که همواره بعد از اطفاء حریق هیچ آلودگی از خود برجای نمی‌گذارد. از دیگر ویژگی های این محصول کارآمد اطفاء حریق های مربوط به برق و تجهیزات الکتریکی است. کپسول های آتش نشانی هالوژنه هم اکنون به دلیل رعایت استاندارد های جهانی و محیط زیست مجوز تولید ندارند.

 

کپسول هالوژنه

کپسول آتش نشانی هالوژنه چه کاربردی دارد؟

 

بیشترین کاربرد کپسول آتش نشانی هالوژنه برای مبارزه با حریق کلاس B، C و گاهی نیز آتش سوزی های کلاس نوع A است. کارایی این دستگاه از طریق گاز مایع تحت فشار نیتروژن بوده که در هنگام استفاده به شکل بخار تخلیه می‌‎شود و سبب ایجاد شوک سرد کننده و یا استاتیک نشده و به هیچ عنوان در بینایی اپراتور نیز اختلالی به وجود نمی‌آورد. شما می‌توانید با اجرای تست هیدرواستاتیک فشار این کپسول را به دست آورید.

 

نحوه عملکرد کپسول آتش نشانی هالوژنه

 

چگونگی کار خاموش کننده های هالوژنه به نحوی است که با بهترین کارایی حریق را سرکوب می‎ کنند. در هر دو نوع کپسول هالوژنه یعنی مدل 1301 و 1211 هنگامی که برای مهار آتش سوزی از‌ آنها استفاده می‌کنند هم اثر فیزیکی و هم اثر شیمیایی دارند. اثر شیمیایی این خاموش کننده ها در زمان مواجهه با عملیات احتراق به طور اتمی است. اگر بخواهیم به طور عامیانه برای شما مخاطبین عزیز بگوییم باید بدانی که آتش یک واکنش زنجیره ای است که از منابعی همچون سوخت، گرما و یک عامل اکسید کننده تشکیل شده است. در زمان آتش سوزی، گرما موجب تجزیه سوخت تبخیر شده می‎ شود، که این امر خود باعث ایجاد احتراق ناقص و رادیکال ‎های آزاد می‌‎شود که در پایان احتراق ناقص و رادیکال ‎های آزاد با اکسیژن واکنش داده و موجب تحریک آتش سوزی می‌شوند. گاز موجود در کپسول آتش نشانی هالوژنه بر روی حریق اختلال شیمیایی ایجاد کرده و موجب مهار آن و در نهایت نیز جلوگیری از گسترش هر چه بیشتر آتش سوزی می‌شود.

 

چرا کپسول آتش نشانی هالوژنه ممنوع شده

 

مواد شیمیایی موجود در کپسول آتش نشانی هالوژنه و واکنش‌ هایی که زمان استفاده و تخلیه ی این نوع هالوژن بر روی آتش ایجاد می‌ شود، همگی به عنوان یک خطر و آسیب‌ رسان به لایه اوزون شناسایی شده‌ اند. به همین دلیل تولید و بهره مندی از آن برای مصارف غیر ضروری در سال های متمادی در بسیاری از کشور ها ممنوع شده است؛ ولی به علت نبود جایگزین مناسبی که بتواند اثر بخشی خوبی در حد این کپسول ها داشته باشد هنوز هم از این خاموش کننده های هالوژنه برای اطفاء حریق در هواپیما ها استفاده بهینه ای می‌کنند.

 

برخی مقالات مرتبط و پر بازدید

کپسول آتش نشانی چطوری ساخته می‌شود؟

7 نکته مهم درباره کپسول آتش نشانی co2 که باید بدانید

قیمت شارژ کپسول آتش نشانی 1402

 

کپسول آتش نشانی را کجا قرار دهیم؟

کپسول آتش نشانی مناسب خودرو

 

کپسول هالوژن

تهران خیابان جمهوری بین چهارراه استانبول و پل حافظ کوچه مسعود سعد
09126633036
02166719137
البرز-کرج-پل فردیس-بعد از پمپ بنزین باران
راه های ارتباطی
09126633036
02166719137
02634955755

فروشگاه آنلاین تجهیزات آتش نشانی، اعلام و اطفاء حریق، تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی