با انواع کپسول های آتش نشانی و کاربرد آنها بیشتر آشنا شوید! ,

menuordersearch
f125.ir
۱۴۰۲/۱۱/۱۱ چهارشنبه
(2)
(0)
با انواع کپسول های آتش نشانی و کاربرد آنها بیشتر آشنا شوید!
با انواع کپسول های آتش نشانی و کاربرد آنها بیشتر آشنا شوید!

کپسول آتش نشانی یک وسیله است که با حاوی کردن یک ماده خاموش کننده تحت فشار، قادر است در هنگام آتش سوزی آتش را مهار و خاموش کند. انواع مختلفی از کپسول های آتش نشانی وجود دارند که هر کدام برای حریق های متفاوت مناسب و قابل استفاده هستند.

 

معرفی و بررسی انواع کپسول های آتش نشانی و کاربرد آنها می‌پردازیم.

 

1.کپسول پودر و گاز

این نوع کپسول ها رایج ترین و پرکاربردترین نوع خاموش کننده ها هستند که می‌توانند برای انواع آتش سوزی های نوع A (مواد آلی)، B (مایعات قابل اشتعال)، C (گازها)، D (فلزات) و E (تجهیزات الکتریکی) مورد استفاده قرار بگیرند. این کپسول ها با پاشیدن یک پودر خشک بر روی آتش، باعث می‌شوند که اکسیژن مورد نیاز برای ادامه احتراق کاهش یابد و آتش خاموش شود. این کپسول ها معمولا به رنگ قرمز بوده و با یک نوار آبی روی بدنه آنها مشخص می‌شوند. این کپسول ها دارای قدرت خاموش کنندگی بالا و مدت زمان تخلیه کوتاهی هستند. اما از معایب این کپسول ها می‌توان به ایجاد آلودگی و خسارت به تجهیزات الکترونیکی و محیط زیست اشاره کرد.

 

2.کپسول اطفا حریق CO2

این نوع کپسول ها بیشتر در اماکن سربسته و برای حریق های الکتریکی و تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌شوند، زیرا هادی الکتریسیته نیستند و تأثیری بر روی اینگونه وسایل باقی نمی‌گذارند. این کپسول ها با پاشیدن یک جریان گاز CO2 بر روی آتش، باعث می‌شوند که دمای محل احتراق کاهش یابد و اکسیژن موجود در محیط کم شود و آتش خاموش شود. این کپسول ها معمولا به رنگ قرمز یا مشکی بوده و با یک نوار سیاه روی بدنه آنها مشخص می‌شوند. این کپسول ها دارای قدرت خاموش کنندگی متوسط و مدت زمان تخلیه طولانی هستند. اما از معایب این کپسول ها می‌توان به ایجاد سرمازدگی و خفگی در محیط و خطر انفجار در صورت برخورد با حرارت زیاد اشاره کرد.

 

3. کپسول اتش نشانی فوم

این نوع کپسول ها بیشتر برای حریق های نوع A (مواد آلی) و B (مایعات قابل اشتعال) مناسب هستند. این کپسول ها با پاشیدن یک فوم یا کف بر روی آتش، باعث می‌شوند که یک لایه جدا کننده بین آتش و ماده احتراقی ایجاد شود و از تماس آنها با اکسیژن جلوگیری کند. این کپسول ها معمولا به رنگ قرمز بوده و با یک نوار سفید روی بدنه آنها مشخص می‌شوند. این کپسول ها دارای قدرت خاموش کنندگی خوب و مدت زمان تخلیه متوسط هستند. اما از معایب این کپسول ها می‌توان به ایجاد آلودگی و خسارت به محیط زیست و تجهیزات الکترونیکی اشاره کرد.

4.کپسول ضد اتش آب و گاز

این نوع کپسول ها برای حریق های نوع A (مواد آلی) کاربرد دارند. این کپسول ها با پاشیدن قطرات آب بر روی آتش، باعث می‌شوند که دمای محل احتراق کاهش یابد و آتش خاموش شود. این کپسول ها معمولا به رنگ آبی یا استیل بوده و با یک نوار آبی روی بدنه آنها مشخص می‌شوند. این کپسول ها دارای قدرت خاموش کنندگی پایین و مدت زمان تخلیه طولانی هستند. اما از معایب این کپسول ها می‌توان به ایجاد زنگ زدگی و یخ زدگی در دمای پایین و عدم مناسب بودن برای حریق های الکتریکی و مایعات قابل اشتعال اشاره کرد.

 

5.کپسول بیوورسال

این نوع کپسول ها برای حریق های نوع A (مواد آلی)، B (مایعات قابل اشتعال)، C (گازها)، D (فلزات) و E (تجهیزات الکتریکی) مناسب هستند. این کپسول ها با پاشیدن یک ماده شیمیایی مرطوب بر روی آتش، باعث می‌شوند که اکسیژن مورد نیاز برای احتراق کاهش یابد و آتش خاموش شود. این کپسول ها معمولا به رنگ زرد یا سبز بوده و با یک نوار زرد یا سبز روی بدنه آنها مشخص می‌شوند. این کپسول ها دارای قدرت خاموش کنندگی بالا و مدت زمان تخلیه کوتاهی هستند. اما از معایب این کپسول ها می‌توان به ایجاد آلودگی و خسارت به محیط زیست و تجهیزات الکترونیکی اشاره کرد.

 

6. کپسول آب و مواد افزودنی

این نوع کپسول ها برای حریق های نوع A (مواد آلی) و F (روغن ها و چربی ها) کاربرد دارند. این کپسول ها با پاشیدن یک محلول آب و مواد افزودنی بر روی آتش، باعث می‌شوند که دمای محل احتراق کاهش یابد و آتش خاموش شود. این کپسول ها معمولا به رنگ قرمز یا سفید بوده و با یک نوار قرمز یا سفید روی بدنه آنها مشخص می‌شوند. این کپسول ها دارای قدرت خاموش کنندگی خوب و مدت زمان تخلیه متوسط هستند. اما از معایب این کپسول ها می‌توان به ایجاد آلودگی و خسارت به محیط زیست و عدم مناسب بودن برای حریق های الکتریکی و مایعات قابل اشتعال اشاره کرد.

 

مطالب پیشنهادی:

 

بهترین برندهای کپسول آتش نشانی

راهنمای خرید کپسول آتش نشانی

7.کپسول ضد اتش هالون

این نوع کپسول ها برای حریق های نوع B (مایعات قابل اشتعال) و E (تجهیزات الکتریکی) مناسب هستند. این کپسول ها با پاشیدن یک گاز شیمیایی بر روی آتش، باعث می‌شوند که واکنش شیمیایی احتراق متوقف شود و آتش خاموش شود. این کپسول ها معمولا به رنگ سفید یا استیل بوده و با یک نوار سفید یا استیل روی بدنه آنها مشخص می‌شوند. این کپسول ها دارای قدرت خاموش کنندگی بسیار بالا و مدت زمان تخلیه بسیار کوتاهی هستند. اما از معایب این کپسول ها می‌توان به ایجاد خطر برای سلامتی انسان ها و حیوانات و تخریب لایه اوزون اشاره کرد.

 

8. کپسول آب مه

این نوع کپسول ها برای حریق های نوع A (مواد آلی)، B (مایعات قابل اشتعال) و E (تجهیزات الکتریکی) مناسب هستند. این کپسول ها با پاشیدن یک مه آبی بر روی آتش، باعث می‌شوند که دمای محل احتراق کاهش یابد و آتش خاموش شود. این کپسول ها معمولا به رنگ آبی یا سفید بوده و با یک نوار آبی یا سفید روی بدنه آنها مشخص می‌شوند. این کپسول ها دارای قدرت خاموش کنندگی خوب و مدت زمان تخلیه طولانی هستند. اما از معایب این کپسول ها می‌توان به ایجاد خطر برای سلامتی انسان ها و حیوانات و عدم مناسب بودن برای حریق های فلزات اشاره کرد.

کدام یک از مدل های کپسول های اطفا حریق زودتر تخلیه می‌شوند و باید زود ب زود شارژ شوند؟

به طور کلی، کپسول هایی که دارای مدت زمان تخلیه کوتاهی هستند، نیاز به شارژ زودتری دارند و زودتر خالی می‌شوند، کپسول های پودر و گاز، کپسول های بیوورسال و کپسول های هالون از این دسته هستند. این کپسول ها باید حداقل هر یک سال یک بار شارژ شوند. اما کپسول های CO2، کپسول های فوم، کپسول های آب و گاز و کپسول های آب مه دارای مدت زمان تخلیه طولانی تری هستند و نیاز به شارژ کمتری دارند.

این کپسول ها باید حداقل هر 5 سال یک بار شارژ شوند. البته بسته به شرایط محیطی و استفاده از کپسول ها، ممکن است نیاز به شارژ زودتر یا دیرتری باشد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله با 8 نوع کپسول آتش نشانی و کاربرد انها در اطفا حریق های مختلف آشنا شدیم و دریافتیم عملیات شارژ کپسول اتش نشانی برای کپسول های پودر و گاز، کپسول های بیوورسال و کپسول های هالون بیشتر و زودتر از سایر موارد باید انجام شود تا برای اتفاقات هولناک،این کپسول ها همیشه برای استفاده و نجات جان افراد آماده باشند.

 

تهران خیابان جمهوری بین چهارراه استانبول و پل حافظ کوچه مسعود سعد
09126633036
02166719137
البرز-کرج-پل فردیس-بعد از پمپ بنزین باران
راه های ارتباطی
09126633036
02166719137
02634955755

فروشگاه آنلاین تجهیزات آتش نشانی، اعلام و اطفاء حریق، تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی