تعهدنامه اخذ تأیید و اعلام نواقص ایمنی ,

menuordersearch
f125.ir
۱۳۹۹/۶/۱۰ دوشنبه
(6)
(0)
تعهدنامه اخذ تأیید و اعلام نواقص ایمنی
تعهدنامه اخذ تأیید و اعلام نواقص ایمنی

با توجه به دستورالعمل ها و ضوابط سازمان آتش نشانی جهت مراحل اجرائی سیستم اعلام و اطفاء حریق و رعایت مباحث ایمنی در ساختمانها که توسط مجری مربوط انجام می‌پذیرد لذا اجرای آن توسط پیمانکاران و سازندگان محترم ساختمانها و رعایت موارد ذیل لازم الاجرا است.

1. ایمنی معماری

حوادث طبیعی و غیر طبیعی زیادی در اکثر محیط ها و فضاهای بسته به مانند خانه ها اتفاق می‌افتد،که باید از ابتدای معماری و حتی در بازسازی های دوباره مد نظر قرار داده شود.

حتی موضوعاتی ساده از قبیل سقف کاذب،تیغه ها و گچ کاری را میتوان به طور کامل ایمن سازی کرد.

حوادث های مختلف مانند آتش سوزی ،برق گرفتی،اتصال سیم های برق به صورت نامناسب و... باعث پیامد های جبران ناپذیری است.

در حوادث طبیعی مانند زلزله برخی از مناطق یا شهرهایی که گسل های زلزله خیز قرار گرفته باید عملیات مقاوم سازی بیشتری در نظر گرفته شود ،که نصب تجهیزات داخلی آن جهت مقاوم سازی بسیار حائز اهمیت است.

 

2. سیستم های کشف و اعلام حریق (محصولات اعلام حریق)

به منظور آگاهی به موقع در هنگام آتش سوزی و کاهش مدت زمان شناسایی محل حریق و دسترسی سریع آن که بتوان کنترل محل وقوع حادثه را انجام داد از اهمیت بالایی برخودار است که سیستم کشف و اعلام حریق در این امر با طراحی و تقسیم چندین زون کارایی بسزایی خواهد داشت.

تقسیم و جداسازی منطقه زون بر اساس مساحت و کاربردهایی که دارد،صورت میپذیرد که معمولا تحت پوشش تعدادی شستی های اعلام حریق و یا کاشف های خودکار عمل می‌نماید.

اجزای تشکیل دهنده ی اعلام حریق که مرتبط باهم است، شامل دستگاه پنل مرکزی،دتکتورها ،شستی ها ،آژیر ها و چراغ های نشانگر است.

 

3. سیستم های اطفاء حریق  (محصولات اطفا حریق)

سیستم های اطفاء حریق در فضاهایی که ایمن سازی میگردد از لحاظ کاربردی،بیشترین محافظت را از جان و اموال فراهم میکند.

این سیستم ها به صورت اتومات و دستی طراحی میگردد که بر اساس استاندارد های لازم در محل نصب شده و در صورت هرگونه حوادثی مورد استفاده قرار میگیرد.

سیستم اطفاء حریق به صورت اتومات در انواع مختلف بر حسب تاسیسات اجرایی که نمونه های مختلفی از قبیل سیستم اطفاء حریق اتومات آبی، co2،پودری،فوم،گازی و مهپاش(پودر آبی) طراحی میگردد.

از سوی دیگر سیستم اطفاء حریق دستی در کلاس های مختلف توسط کپسول های آتش نشانی در فضا های تعریف شده،بر حسب استاندارد های لازم قرار داده میشود.

این کپسول ها شامل کپسول آب،آب و کف،اسپری و آب،کف،مواد شیمیایی مرطوب ،پودر خشک استاندارد،پودر خشک خاص و دی اکسید کربن است که جهت آتش کلاس های A_B_C_D_K مورد استفاده قرار میگیرد.

 

4. مقاوم سازی سازه در برابر حریق

یکی از ضروری ترین و مهم ترین الزامات طراحی و اجرای ساختمان ها تامین مقاوم سازی سازه در برابر حریق است که در صورت وقوع هرگونه آتش سوزی مصالح ساختمانی استفاده شدت از قبیل پی.وی.سی،پلی اتلین،لوله و اتصالات تاسیساتی،دیواره ها،نماها،سازه ها و لوازم جانبی با درصد کمتری آسیب ببیند و شدت حریق را به حداقل برساند که در برخی از سازه های انجام شده به مانند بتن و فولاد های بکار رفته که اساسی ترین آنها است، میتوان با پوشش ضد حریق مقاوم سازی کرد تا پایداری سازه در برابر حریق بیشتر حفظ گردد.

 

5. جانپناه ها و پرتگاه ها

جان پناه ها بخش عمده ای از ساخت و ساز های ساختمانی است که معمولا به صورت تکمیلی در انتهای پروژه ها اجرا میگردد.جان پناه از دید عموم بیشتر به عنوان دیوارچینی در بام ساختمان ها خوانده میشود اما این موضوع تنها در این مورد ختم نمیشود و بیشتر در فضاهایی به مانند:پشت بام،ایوان،پاگردها،پله ها،تراس ها،آسانسور ها و پاسیو ها اجرا میگردد تا از جان افراد محافظت کند و مانع هرگونه سقوط در آن گردد.

طبق استاندارد های تایید شده و مقررات های ملی ساختمان به هرگونه از موضوعات اشاره شده ارتفاع و ضخامت و پهنای استاندارد خود را جهت اجرا لازم میدارد.

 

6. سیستم های تهویه

سیستم های تهویه ی هوا در ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است که در فواصل مختلف هوای سرد و گرم را در فضا های مختلف تامین می‌نماید.

انواع سیستم های تهویه ی هوا بر اساس استاندارد های مختلف شامل چیلر ها،پکیج ها،هواساز،ایر واشر،فن کوئل،بویلر و یونیت هیتر در فضاهایی که نسبت به محیط آن با توجه به شرایط محیطی ساختمان بر اساس دما،وزش باد،تابش نور خورشید،رطوبت و... نصب میشود، تا ایده آل ترین تهویه در هوا صورت پذیرد.

7. دسترسی خودروهای آتش نشانی

آتش سوزی حادثه ی تلخی است که همه روزه در بسیاری از کارگاه های تولیدی و ساختمان های مسکونی و اداری و فضا های دیگر رخ میدهد.از این رو دسترسی خودرو های آتشنشانی به گونه ای باید باشد که نسبت به سرعت عملیات انجام شده بتوان از وقوع بیشتر حریق جلوگیری کرد.

از سوی دیگر با توجه به معضلات، دسترسی خودرو ها در محل حریق ،استاندارد های لازم جهت ساخت این خودروها نسبت به عرض و ارتفاع و طول آن طراحی میگردد که در کنار آن تجهیزات نصب شده در خوردرو ها هم به صورت کلی طراحی و محاسبه میگردد.

8. درهای مقاوم حریق  (محصولات درب ضد حریق )

درب های ضد حریق جهت ایمن سازی بیشتر در مقابل آتش سوزی به گونه ای طراحی میگردد که از بروز و شدت آتش سوزی به فضا های دیگر جلوگیری شود که با انجام آزمایش های مختلف نسبت به عناصری شامل لنگه درب،چهارچوب،یراق آلات و دیگر اجزای ان صورت می‌پذیرد،که نسبت به استاندارد های لازم ١ یا ٢ ساعت در برابر حریق مقاومت داشته باشد.

نوع درب های ضد حریق به چهار گروه درب های خروج اضطراری،درب های بیمارستانی،درب های مخصوص انبار ها و درب های نیروگاه های برق و صنعتی تعریف میگردد.

9. علائم خروج  (محصولات علاِئم خروج)

هرگونه علائم راهنما و هشدار دهنده بر اساس کارایی و عملکرد آن در شرایط اضطراری انتخاب میشود.

اما در خصوص علائم خروج با توجه به نقش ایمنی در آن الزامیست که از نوع شب نما مورد استفاده قرار گیرد تا در مسیر خروج بیشتر قابل مشاهده باشد.

قوانین و مقررات ملی ساختمان حاکی از آن است که در هر نقطه ای که مسیر خروج است جهت مواقع اضطراری و عادی نصب گردد.

معمولا علائم خروج در ارتفاع بالاتر از ١٨۰ سانتی متر نصب میگردد.

اما با توجه به اینکه در بعضی مواقع بر اثر آتش سوزی چون فضا مملو از دود است، باید در ارتفاع پایین تر از علائم حاشیه ای شب نما استفاده کرد تا علاوه بر نشان دهنده ی راه خروج با نوردهی که از خود دارد مسیر را تاحدودی روشن نماید.

10. روشنایی اضطراری

از دیگر تجهیزات در مواقع خروج اضطراری و عادی بر اثر تاریکی جهت روشن شدن فضا چراغ های اضطراری کاربرد بسزایی دارد که بر اثر قطعی یا خاموشی برق ،ذخیره ی انرژی که از قبل شارژ گردیده است حدود ٢ الی ٣ ساعت روشنایی را در محل ایجاد میکند.این چراغ ها معمولا در راهروها ،مسیر های فرار اضطراری،پله ها و تقاطع راهروها،اتاق های استراحت و تاسیساتی، اتاق های بدون پنجره،آسانسور ها و مناطق تجهیزات ایمنی نصب میگردد.

11. سایر مفاد ایمنی مرتبط با گاز، برق، استخر، آسانسور و ...

در آخر نسبت به سایر مفاد ایمنی دیگر مرتبط با گاز،برق،استخر،آسانسور و.... بر حسب استاندارد های تعریف شده باید رعایت گردد تا در مواقع اضطراری و عادی از حوادث ناگوار ایمن باشیم.
مجموعه F125 با شعار فرهنگ ایمنی افتخار و اعلام می‌دارد در عرصه ی ایمنی با کمک همدیگر سربلند و پیروز خواهیم ماند و تلاش بر آن دارد که روز به روز اهمیت ساختار ایمنی را، برای حفظ جان انسان ها به لطف پروردگار و یاری دوستداران ایمنی، به این امر بزرگ توسعه بخشد.
پیروز،سربلند و سلامت باشید...

تهران خیابان جمهوری بین چهارراه استانبول و پل حافظ کوچه مسعود سعد
09126633036
02166719137
البرز-کرج-پل فردیس-بعد از پمپ بنزین باران
راه های ارتباطی
09126633036
02166719137
02634955755

فروشگاه آنلاین تجهیزات آتش نشانی، اعلام و اطفاء حریق، تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی