دلیل آتش گرفتن سیم برق و راه حل آن ,

menuordersearch
f125.ir
۱۴۰۲/۳/۱۵ دوشنبه
(1)
(0)
دلیل آتش گرفتن سیم برق و راه حل آن
دلیل آتش گرفتن سیم برق و راه حل آن

در همه منازل و ساختمان‌ها، مقدار زیادی سیم و کابل برق جهت روشنایی و راه‌ اندازی سیستم‌های برقی استفاده می‌شود. اما متأسفانه، یکی از عمده‌ترین علل آتش‌سوزی در ایران، آتش‌گرفتن سیم و کابل برق در ساختمان‌ها است که اغلب به دلیل بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری در میزان و نحوه استفاده از کلید، پریز و چندراهی برقی اتفاق می‌افتد و منجر به خسارات مالی و جانی فراوانی می‌شود. عوامل مختلفی می‌توانند در بروز آتش‌سوزی سیم و کابل برق در ساختمان‌ها نقش داشته باشند، اما عمده‌ترین علل شامل: نصب نادرست سیم و کابل برق توسط افراد غیرحرفه‌ای استفاده از سیم و کابل غیراستاندارد و معیوب اتصال بدون محافظ دستگاه‌ها و وسایل الکتریکی و الکترونیکی به پریز برق سیم‌کشی ضعیف در قسمت‌های مختلف ساختمان اعم‌ از پریز، جعبه تقسیم و غیره که موجب نوسان بار الکتریکی، اتصال و حریق می‌گردد. با توجه به اینکه آتش‌سوزی برق در ساختمان‌ها عواقب خطرناکی را برای ساکنان و مالکان آنها به دنبال دارد، لازم است که ایمنی در ساختمان در نصب و استفاده از سیم و کابل برق از تجهیزات استاندارد و با کیفیت و همچنین خدمات فنی متخصص و صلاحیت‌دار استفاده شود.

 

سیم برق

انواع سیم و کابل برق:

کابل افشان: کابلی است که درون آن از مواد عایقی مثل پلی اتیلن و پلی یورتان استفاده شده است و به دلیل خاصیت ضد آتش در برخی محیط‌های خاص با مشخصاتی خاص استفاده می‌شود. کابل کنترل: کابلی است که برای کنترل و انتقال سیگنال در دستگاه‌های الکترونیکی، رباتیک و خودروها استفاده می‌شود.

کابل شبکه: کابلی است که برای انتقال داده‌ها و ارتباط در شبکه‌های کامپیوتری و اینترنتی استفاده می‌شود.

کابل خشک یا کابل زمینی: کابلی است که برای انتقال برق در ساختمان‌ها و محیط‌های خشک و همچنین جهت اتصال به سامانه‌های زمینی به کار می‌رود.

کابل جوش: کابلی است که برای اتصال دادن قطعات فلزی به یکدیگر در فرآیند جوشکاری و تعمیرات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل نسوز: کابلی است که با استفاده از مواد غیرقابل اشتعال و مقاوم در برابر حرارت بالا، در محیط‌های دارای خطر حریق استفاده می‌شود.

کابل شیلد دار: کابلی است که با پوشش فلزی به منظور محافظت از تداخل الکترومغناطیسی و الکتریکی موجود در محیط‌های الکترونیکی استفاده می‌شود.

سیم خشک: سیمی است که برای انتقال برق در محیط‌های خشک و با امکان نفوذ هوا به کار می‌رود.

سیم افشان: سیمی است که در برابر حریق مقاوم است و به دلیل خاصیت ضدآتش در برخی محیط‌های خاص به کار می‌رود. با توجه به نیاز و محل استفاده، انتخاب مناسب‌ترین سیم و کابل برای جلوگیری از بروز حوادث حریق و خطرات دیگر بسیار مهم و ضروری است.

 

اتش سوزی سیم برق

برای خرید سیم و کابل مناسب، به نکات زیر توجه کنید:

 

بهترین جنس برای سیم و کابل، مس است؛ چرا که مس بهترین هدایت‌کننده جریان برق است. قطوری روکش سیم، دلیل بر کیفیت و کارایی بهتر آن نیست؛ برخی از کارخانه‌های تولید‌کننده، به دلیل صرفه‌جویی در هزینه، از میزان و وزن سیم هادی کاسته و روکش ضخیم روی آن می‌کشند. هنگام خرید، سعی کنید سیم و کابل‌هایی با نام برند و شماره پروانه سازنده روی آن حک شده را بخرید؛ این نشان‌دهنده کیفیت و اعتبار سازنده است. با برش دادن سطح یک سیم و مشاهده هدایت‌کننده جریان برق مسی، به‌راحتی می‌توانید استاندارد بودن آن را مشخص کنید. جداشدن راحت عایق سیم از هادی، نشان‌دهنده کیفیت بالای سیم تولید شده است. رعایت موارد فوق باعث کاهش خطر آتش‌سوزی سیم برق می‌شود؛ اما در هر صورت، بهتر است از مهندسین و برق‌کارانی با تجربه برای نصب و راه‌اندازی سیستم برق خود استفاده کنید.

 

پنج دلیل عمده آتش ‌سوزی تأسیسات و وسایل برقی شامل موارد زیر است:

 

1- وسایل و اتصالات برقی معیوب: وجود اتصالات ناقص و وسایل برقی با عیوب در سیستم برق، می‌تواند عامل ایجاد حرارت و آتش‌سوزی شود.

2- وسایل روشنایی: چراغ‌ های برق و لامپ‌ها یکی دیگر از دلایل آتش ‌سوزی برق هستند. نصب لامپ با واتی که بیشتر از حد مدار تغذیه آن و اتصالات مربوطه است؛ موجب شروع حریق خواهد شد.

3- استفاده نادرست از چند راهی برق: باید توجه داشت که از یک پریز چند خروجی برق نباید استفاده کرد. این کار به دلیل استفاده از چند راهی غیراستاندارد موجود در بازار، علاوه بر عدم رعایت مقدار ظرفیت جریان پریز، به دلیل اتصالات سست باعث شروع حریق ناشی از برق خواهد شد.

4- بخاری ‌های برقی: استفاده از بخاری های برقی نیز می‌تواند عامل ایجاد حرارت و آتش‌سوزی در سیستم برق شود.

5- سیم‌ کشی ‌های قدیمی: سیم‌ کشی ‌های قدیمی ممکن است به علت خرابی و یا فرسایش، منجر به ایجاد تغییرات در دما و بروز حرارت شوند که می‌تواند عامل ایجاد حریق شود. در کل، برای جلوگیری از وقوع حوادث آتش‌سوزی در سیستم برق، باید از وسایل برقی با کیفیت استفاده کرد و اتصالات و سیم‌کشی‌ها را با دقت و استاندارد صحیح نصب کرد. همچنین ضرورت دارد که از مصرف کننده‌های برقی درست و صحیح استفاده کنیم و هرگز از مصرف آن‌ها در شرایط نامطمئن خودداری کنیم.

 

دلیل اتش سوزی سیم برق

 

با رعایت چند نکته در خصوص ایمنی لوازم خانگی و دیگر وسایل الکتریکی، می‌توانید از بروز آتش‌سوزی ناشی از سیم و اتصالات برقی جلوگیری کنید:

 

لوازم خانگی زیادی را به یک پریز وصل نکنید. در چنین مواقعی، سیم با بار اضافه روبرو می‌شود و جرقه تولید می‌شود که ممکن است سبب بروز حرارت و آتش‌سوزی شود. تمام وسایل برقی را در انتهای روز خاموش کنید و بعد از استفاده از وسایلی نظیر اتو، شارژر و... آنها را از پریز برق بکشید. مواد و وسایل اشتعال‌زا را از نزدیک کلید و پریزها دور کنید و در محدوده ایمنی قرار دهید. نصب هشداردهنده دود می‌تواند در لحظات اولیه حریق ناشی از سیم و اتصالات برقی، از پیش روی آن جلوگیری کند. به طوری که با پاشش آب یا فوم آن، آتش را مهار کرده و خاموش کنید.

در صورت عدم وجود سیستم اطفاء حریق، با شنیدن صدای هشدار دود، افراد باید مستقیماً به جای اتفاق اطلاع پیدا کنند و با استفاده از کپسول آتش‌نشانی، آتش را خاموش کنند. در صورت بروز حریق از سیم برق، به هیچ عنوان از آب استفاده نکنید. زیرا آب رسانای جریان برق بوده و ممکن است موجب برق‌گرفتگی و تصادفات جدی شود. در نهایت، برای جلوگیری از بروز آتش‌سوزی ناشی از سیم و اتصالات برقی، از مصرف کننده‌های برقی با کیفیت و استاندارد استفاده کنید و همچنین به دور از مصرف آن‌ها در شرایط نامطمئن، خودداری کنید.

اتش سوزی سیم برق

 

جمع بندی:

در این صفحه به بررسی انواع سیم ها و دلایش اتش سوزی‌ آنها در ساختمان های اداری و تجاری پرداختیم. و از آن مهم تر به نکات ایمنی ای که جلوی خسارت های بیشتر را میگیرد معرفی کردیم. یکی از مهم ترین این نکات وجود کپسول آتش نشانی مناسب برق و اطمینان از شارژ بودن آن است. اگر مدت زیادی از کپسول آتش نشانی استفاده نکرده اید نسبت به شارژ آن اقدام نماید

قیمت شارژ کپسول آتش نشانی

فروشگاه آنلاین تجهیزات آتش نشانی و اعلام و اطفاء حریق و تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی F125

تهران خیابان جمهوری بین چهارراه استانبول و پل حافظ کوچه مسعود سعد
09126633036
02166719137
البرز-کرج-پل فردیس-بعد از پمپ بنزین باران
راه های ارتباطی
09126633036
02166719137
02634955755

فروشگاه آنلاین تجهیزات آتش نشانی، اعلام و اطفاء حریق، تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی