نقش سیستم اطفاء حریق در حفظ ایمنی ساختمان ,

menuordersearch
f125.ir
۱۴۰۰/۲/۱۱ شنبه
(11)
(0)
نقش سیستم اطفاء حریق در حفظ ایمنی ساختمان
نقش سیستم اطفاء حریق در حفظ ایمنی ساختمان

با توجه به ساخت و سازهای مجتمع ها و آپارتمان های تجاری، اداری و مسکونی در کلانشهرها و شهرهای کوچک که از سرعت بالایی برخوردار است، سیستم اطفاء حریق در ایمنی سازی فضاهای آن نقش بسزایی دارد و این موضوع در اولویت تاسیسات مکانیکی در ساختمان ها قرار می‌گیرد،که با قوانین و ضوابط سازمان آتش نشانی اجرایی می‌گردد.

( بیشتر بخوانیم : مقاله ضوابط آتشنشانی اطفاء و اعلام حریق)

سیستم اطفاء حریق در ساختمان ها شامل:

بوستر پمپ

بوستر پمپ ها

 

 

 

و

جعبه آتش نشانی آریا کوپلینگ اکریلیک(با احتساب ارزش افزوده)

 

 

جعبه های فایرباکس و هوزریل

 

 

 

 

 

 

و

اسپرینکلر هارنس کانسیلد ( اسپرینکلر مخفی )

 

 

 

اسپرینکلر ها است، که اسپرینکلرها بنا به مساحت و تعداد طبقات ساختمان بصورت فول اسپرینکلر در تمامی فضاها و یا در مشاعات انجام می‌گردد.

 

 

 

 

 


کپسول آتش نشانی FE36 برند هیات 6L

از دیگر تجهیزات سیستم اطفاء حریق، کپسول های آتش نشانی است که کپسولها هم در اتاقک آسانسور و راه پله ها و پارکینگ و اتاق موتورخانه که بیشتر از نوع کپسول آتش نشانی پودروگاز و یا کپسول آتش نشانی CO2 است، نصب می‌گردد.

برای ایمن سازی بیشتر بهتر است که ساکنین مجتمع ها کپسول آتش نشانی را هم در واحدهای خود، تجهیز نمایند تا در آتش سوزی های جزئی بتواند، از آن استفاده نمایند.

 

 

 

 

 


یکی از مهمترین مباحثی که در موضوعات اشاره شده در سیستم اطفاء حریق به آن باید توجه داشت، آموزش و راهنمای استفاده از تجهیزات برای ساکنین مجتمع ها و واحدهای مسکونی است که در مواقع اضطراری بتوانند جهت اطفاء از تجهیزات بدرستی استفاده نمایند.

بطور مثال سیستم اسپرینکلرها با توجه به شکل فیزیکی و عملکرد آن بصورت اتوماتیک در مواقع آتش سوزی عمل می‌نماید، اما دیگر تجهیزات به مانند جعبه های آتش نشانی با اینکه  تامین آب تا پشت شیر جعبه ها آماده است، اما در زمان اطفاء لازم است که توسط افرادی از تجهیزات جهت اطفاء استفاده گردد، که لازمه آن آموزش های قبلی و استفاده از آن، در این رابطه است.
متاسفانه امروزه، استفاده از تجهیزات آتش نشانی پس از نصب و راه اندازی، بصورت ویژه آموزش داده نمی‌شود و حتی مشاهده شده است، که برخی از پیمانکاران یا مالکین مجتمع ها بعد از دریافت پایانکار ساختمان ها پمپ های آتش نشانی را خاموش و یا جهت عملکرد صحیح بصورت همیشگی، توجه به سرویس های دوره ای سیستم اطفاء حریق ندارند، که این موضوع باعث عدم اطمینان در مواقع خطر می‌گردد. از این رو آموزش و اطمینان از عملکرد سیستم اطفاء حریق در همه فضاها، امری موثر در ساختار فرهنگی آن دارد.

در این راستا حتی کپسول های آتش نشانی هم نیاز به یادگیری و استفاده درست برای همه ساکنین در ساختمان ها است، تا حتی در آتش سوزی های جزئی هم که در واحد های ساختمان رخ می‌دهد، از پیشروی آن سریعاً جلوگیری گردد.
یکی از موارد مهمی که در موضوعات به آن اشاره شد، سرویس و نگهداری سیستم اطفاء حریق است که بیشتر توسط متخصصان انجام می‌پذیرد، که انجام آن با روشن شدن پمپ ها و تخلیه آب از شیلنگ جعبه های آتش نشانی تست می‌گردد.
سیستم اطفاء حریق در ساختمان های بلند و مجتمع های تجاری و اداری مجهز به برق اضطراری دیزلی یا ژنراتور است تا در صورت قطعی برق یا مواقع آتش سوزی کارایی داشته باشد، اما در ساختمان های کوچک که معمولاً بیشتر سیستم پمپ ها به برق شهری و داخلی ساختمان متصل می‌گردد، که در صورت حریق با توجه به قطعی یا قطع کردن برق، پمپ ها هیچ عملکردی برای اطفاء نخواهند داشت،که بهترین کار این است که در این ساختمان ها برق بصورت اختصاصی و جداگانه از کنتور اصلی تامین گردد.
منبع های آب ذخیره سیستم اطفاء حریق هم بر حسب استاندارد، باید حجم آن به طوری باشد که در زمان حریق حداقل نیم ساعت با احتساب دو نازل آب پاش تامین آب نماید.
مجموعه F125 با ارائه خدمات سرویس و نگهداری سیستم اطفاء و اعلام حریق آمادگی خود را برای قرارداد با برجها و مجتمع های تجاری و اداری و مسکونی اعلام میدارد.

همیشه ایمن باشید 

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می‌باشند:

راه های ارتباطی
09126633036
02166719137

کلیک کنیدwhatsup 

تهران خیابان جمهوری بین چهارراه استانبول و پل حافظ کوچه مسعود سعد
09126633036
02166719137
البرز-کرج-پل فردیس-بعد از پمپ بنزین باران
راه های ارتباطی
09126633036
02166719137
02634955755

فروشگاه آنلاین تجهیزات آتش نشانی، اعلام و اطفاء حریق، تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی