توپ اطفای حریق آتش نشانی ,

menuordersearch
f125.ir
۱۳۹۹/۲/۱۱ پنج شنبه
(9)
(0)
توپ اطفای حریق آتش نشانی
توپ اطفای حریق آتش نشانی

توپ اطفا حریق یکی از تجهیزات آتش نشانی مدرن است، که عموم مردم در مواقع آتش سوزی می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

 

توپ اطفا حریق چیست ؟

 

در بین تجهیزات آتش‌نشانی، کاربرد توپ اطفا حریق رایج است. یکی از وسایلی که برای مبارزه با شعله‌ها طراحی شده، توپ آتش‌نشانی است. این توپ‌ها سال‌ها در دسترس بوده‌اند اما اخیراً در خانه‌ها و مشاغل محبوبیت یافته‌اند. طراحی منحصر به فرد آنها مزایای بسیاری را ارائه می‌دهد. همچنین، کپسول آتش‌نشانی نقش اساسی در سیستم‌های ایمنی ساختمان‌های مسکونی و تجاری ایفا می‌کند. این کپسول‌ها به عنوان یک خط دفاعی قابل اعتماد در برابر گسترش شعله‌های آتش محسوب می‌شوند و در وسایل نقلیه و سازه‌های موقت نیز استفاده می‌شوند. وجود هر دو نوع تجهیزات در کنار هم می‌تواند برای خاموش کردن و جلوگیری از گسترش آتش بسیار کارآمد باشد.

 

تاریخچه توپ اطفاء حریق

 

از گذشته، یکی از روش‌های رایج برای اطفا حریق، استفاده از توپ‌های شیشه‌ای بود که با گذر زمان و با آمدن روش‌های نوین، این روش کنار گذاشته شده است. امروزه، استفاده از گوی‌های اطفا حریق به عنوان یک روش جدید بسیار متداول شده است.

 

 

ویژگی های توپ اطفا حریق


گوی ضد حریق وسیله ای گرد و توپ مانند می‌­باشد، که می‌توان به آسانی آن را به درون آتش پرتاب نمود. این توپ به صورت خودکار، پس از ۳ ثانیه فعال شده و مواد شیمیایی خاموش کننده ی آتش را منتشر می­ کند.

 

یکی دیگر از ویژگی­ های توپ اطفاء حریق این است که اگر کسی در محل حضور نداشته باشد، با شروع آتش سوزی و تماس با آتش، به سرعت فعال شده و صدای مهیبی می­ دهد که می‌­تواند به عنوان یک آلارم هشدار در نظر گرفته شود.

به خاطر همین ویژگی، می­ توان آن را در مناطقی که احتمال بروز آتش­ سوزی در‌ آنها بیشتر است، مانند آشپزخانه قرار داد.

کار کردن با این توپ بسیار آسان است و نیاز به هیچ گونه مهارت یا آموزشی ندارد. علاوه بر این در طی طول عمر مفید آن، که ۵ سال می‌­باشد، به هیچ گونه کارهای تعمیر، نگهداری و بازرسی نیازی نیست.

 

تا به حال موارد بی شماری مشاهده شده که در‌ آنها مردم عادی که با آتش­ سوزی مواجه شده اند، قادر نبودند به درستی از تجهیزات اطفا حریق رایج استفاده کنند.

چرا که‌ آنها به درستی برای استفاده از این تجهیزات آموزش ندیده ­اند، یا اینکه این تجهیزات بسیار سنگین بوده و حمل‌ آنها تا منطقه ی آتش دشوار بوده است.

 

علل دیگری نیز وجود دارد. مثلا اینکه شما باید برای استفاده از این تجهیزات، تا جایی که می­ توانید به منطقه آتش نزدیک شوید.

همین امر شما را در معرض دود و گرما قرار می­ دهد. علاوه بر این ممکن است به علت استرس مواجهه با آتش، نحوه ی استفاده از این تجهیزات را فراموش کنید.

 

توپ آتش خاموش کن

مزایا استفاده از توپ اتش نشانی یا توپ اطفا حریق

 

در برخی مواقع، آتش به اندازه‌ای شدید می‌شود که افراد آتش‌نشان نمی‌توانند به نزدیکی ساختمان برسند. در چنین شرایطی، استفاده از توپ‌های اطفا حریق می‌تواند حجم آتش را کاهش داده و امکان ورود افراد به داخل ساختمان را فراهم‌تر کند. یکی از مزایای اصلی این توپ‌ها، وزن سبک آنهاست که حتی کودکان و افراد با کم‌توانی نیز می‌توانند از آنها استفاده کنند. علاوه بر این، مزایا شامل:

 

- اطفای آتش بدون نیاز به حضور فرد در محل.

- استفاده آسان.

- قیمت مناسب.

- محتویات غیر سمی و ایمن برای انسان.

- جایگزین مناسب برای کپسول‌های اطفا حریق.

- عدم جاگیری و دست و پاگیری.

- مقاومت در برابر ضربه.

- قابل استفاده در شرایط دمایی مختلف.

 

معایب گوی اتش نشانی

 

مدیریت فایربال‌ها به‌عنوان ابزار موثری در اطفای حریق، با چندین محدودیت همراه است که باید به آنها توجه ویژه‌ای شود:

 

1. محدودیت در محدوده و پوشش

توپ‌های اطفا حریق دارای محدودیت در برد و پوشش هستند؛ بنابراین، تنها در فضاهای کوچک یا در نزدیکی مستقیم به آتش کارایی بهتری دارند. برای کنترل حریق‌های بزرگ، ممکن است نیاز به استفاده از تعداد بیشتری از این توپ‌ها باشد.

 

2. زمان فعال‌سازی

فایربال‌ها در معرض حرارت یا شعله آتش فعال می‌شوند، اما اگر در فاصله بیشتری از آتش نصب شوند، ممکن است زمان قابل توجهی طول بکشد تا فعال شوند که این موضوع می‌تواند باعث بزرگ‌تر شدن حریق شود.

 

3. نصب و دسترسی

نصب صحیح و قراردادن فایربال‌ها در مکان‌هایی که به راحتی قابل دسترسی هستند، برای اثربخشی آنها حیاتی است. در صورت نیاز به اطفای حریق، موقعیت مناسب و دسترسی آسان به توپ‌ها امری ضروری است.

 

4. مناسب نبودن برای همه انواع حریق

فایربال‌ها به‌طور کلی برای حریق‌های کوچک و خاصی از آتش‌سوزی‌ها مناسب هستند، بنابراین قبل از استفاده، نوع و اندازه حریق باید ارزیابی شود.

 

 

5. تأثیرات زیست محیطی

برخی فایربال‌ها شامل مواد شیمیایی هستند که ممکن است تأثیرات منفی بر زیست محیطی داشته باشند، بنابراین استفاده بهینه و دفع صحیح از آنها برای کاهش اثرات جانبی زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است.

 

توپ اطفا حریق برای خاموش کردن چه حریق هایی مناسب است؟

 

توپ‌های اطفا حریق معمولاً برای خاموش کردن حریق‌های کوچک و آتش‌نشانی در محیط‌های خانگی، تجاری و صنعتی مناسب هستند. این توپ‌ها به ویژه برای حریق‌هایی که در مراحل اولیه هستند و ابعادشان به حدی بزرگ نشده که نیاز به اتخاذ اقدامات پیچیده شود، مناسب می‌باشند.کلاس های حریقی که توپ اتش نشانی برای خاموش کردن آنها مناسب است عبارت اند از :

 

  • حریق‌های کلاس A -مواد جامد: شامل حریق‌هایی مانند چوب، کاغذ، پارچه و مواد پلاستیکی.
  • حریق‌های کلاس B -مایع‌ها: این شامل حریق‌های موادی مانند نفت، بنزین، روغن، و حلال‌های دیگر می‌شود.
  • حریق‌های کلاس C -گازها: برای حریق‌هایی که گازهای قابل اشتعال مانند پروپان، بوتان، گازهای طبیعی و غیره ایجاد می‌کنند.
  • حریق‌های کلاس F -روغن‌ها و چربی‌ها: برای خاموش کردن حریق‌هایی که از چربی‌ها و روغن‌های گیاهی یا حیوانی ناشی می‌شوند، مانند روغن‌های پخت و پز.

 

توپ‌های اطفا حریق به عنوان یک راه حل سریع و فوری برای کنترل حریق‌های کوچک شناخته می‌شوند، اما برای حریق‌های بزرگتر یا پیچیده‌تر نیاز به اقدامات اطفای حریق پیشرفته تر ممکن است.

توپ اطفا حریق

در هنگم حریق چگونه از توپ اتش خاموش کن استفاده کنیم؟

 

توپ‌های اطفا حریق را می‌توان به دو دسته اصلی اطفا حریق اتوماتیک و دستی تقسیم کرد. در زمان طراحی، این توپ‌ها به طور معمول در مکان‌های استراتژیک نصب می‌شوند تا در صورت وقوع حریق، با پرتاب توپ به سوی نقطه آتش، حریق خاموش شود. حتی در صورت عدم حضور افراد در محل، با رسیدن دمای محیط به 70 درجه سانتیگراد نیز اقدام به اطفا حریق می‌کنند. زمان عملکرد این توپ‌ها معمولاً بسیار کوتاه است، معمولاً بین 3 تا 5 ثانیه. همچنین، با ترکیدن، صدایی با شدت معادل 120 دسیبل ایجاد می‌کنند که خود می‌تواند هشدار شنیداری را نیز ایجاد کند.

 

توپ اطفا حریق برای چه مکان هایی مناسب است؟

 

توپ‌های آتش‌نشانی می‌توانند در مکان‌های مختلف نصب شوند. این مکان‌ها شامل اما محدود به موارد زیر هستند:

  • نزدیک اجسام قابل احتراق
  • مخازن گاز
  • سوپرمارکت‌ها
  • پمپ‌های بنزین
  • انبارهای مواد شیمیایی
  • واحدهای تولیدی

 

آیا توپ اطفا حریق به صورت اتوماتیک کار می‌کند؟

 

نه، توپ اطفا حریق به طور خودکار عمل نمی‌کند. در واقع، این توپ‌ها به طور دستی یا با استفاده از حرارت محیط (به عنوان مثال، با دمایی حدود 70 درجه سانتیگراد) فعال می‌شوند. زمانی که توپ در معرض حرارت قرار می‌گیرد، پلاستیکی که آن را در محافظ تشکیل می‌دهد، ذوب شده و از اطراف توپ جمع می‌شود. سپس، فتیله داخل توپ روشن می‌شود که منجر به انفجار توپ و پخش محتویات آتش‌نشانی یا شیمیایی در محل حریق می‌شود. این فرآیند به صورت خودکار اجرا نمی‌شود و نیاز به حرکت فیزیکی برای پرتاب توپ به سوی نقطه حریق دارد.

 

انواع توپ های آتش نشانی

 

1.توپ آتش‌نشانی AFO

 

توپ آتش‌نشانی AFO به طور خودکار وقتی با آتش برخورد می‌کند، فعال می‌شود و نیازی به نزدیک شدن افراد به آتش ندارد. این توپ دارای اعلام حریق داخلی است و برای موادی مانند چوب، مایعات، کاغذ و دیگر موارد مناسب است. توپ AFO با پراکندن پودر شیمیایی در 360 درجه، به‌طور فوری آتش را خاموش می‌کند و به‌طور موثر و ایمن کار می‌کند.

 

 

2.Elide Fire Ball

 

Elide Fire Ball یک دستگاه خودفعال‌کننده است که هنگام پرتاب بر روی آتش، خودمخصوص منفجر می‌شود و یک هشدار بلند حدوداً 120-140 دسی‌بل ایجاد می‌کند. این توپ پودر شیمیایی را در مساحت 8-10 متر مربع پراکنده می‌کند و از فوم پلاستیکی سفت و مقاوم ساخته شده که در برابر سایش مقاوم است. زمان فعال‌سازی آن تا 10 ثانیه است.

 

 

3.توپ اطفای حریق یخی

 

توپ اطفای حریق یخ به طور خودکار وقتی با آتش برخورد می‌کند، فعال می‌شود و صدای هشدار 100 دسی‌بل می‌دهد. این توپ می‌تواند به طور موثر حجم آتش را در شعاع 3 متری خاموش کند و برای انواع A، B، C و E از آتش سوزی مناسب است.

 

4.توپ اطفای حریق آبی

 

آکوافایربال آسان برای استفاده است و وزن حدود 1.3 کیلوگرم دارد. این توپ مناسب برای استفاده در محیط‌های تجاری است و می‌تواند در زمینی به مساحت 3 متر مربع، مواد شیمیایی را تخلیه کند. آن مناسب برای خاموش کردن حریق‌های نوع A، B، C و پودر خشک است.

 

 

توپ ضد حریق تا چه مسافتی را پوشش می‌دهد؟

 

هر توپ حدوداً 4 متر مربع از مساحت محیط را پوشش می‌دهد.

 

 

جنس خاموش کننده به کار رفته در توپ های ضد حریق چیست؟

 

جنس خاموش کننده به کار رفته در توپ‌ها از پودر خشک تشکیل شده است. این پودر خشک مخصوصاً برای مقابله با تمامی پنج حالت آتش‌سوزی کلاس‌های مختلف (کلاس A: مواد جامد، کلاس B: مایع‌های قابل اشتعال، کلاس C: گازهای قابل اشتعال، کلاس D: فلزات قابل اشتعال، و کلاس K: روغن‌ها و چربی‌ها) مناسب است. این خصوصیت‌ها باعث می‌شود که توپ‌های اطفا حریق با استفاده از این پودر خشک، به طور مؤثری با هر نوع حریقی که در محیط‌های مختلف ممکن است رخ دهد، سازگاری داشته باشند و بتوانند به سرعت آتش را خاموش کنند.

 

تفاوت توپ اطفای حریق آتش نشانی با کپسول اتش نشانی

 

این توپ‌ها به دلیل ابعاد کوچک و هزینه تولید پایین آن‌ها، به طور گسترده‌ای در سازمان‌ها و مراکز بزرگ از جمله صنعتی و فروشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از توپ‌های ضد حریق بسیار آسان است و نیازی به هدایت دقیق آنها برای اطفاء آتش سوزی ندارد. کافی است آن را به سوی نقطه آتش پرتاب کنید تا به طور خودکار عملیات خاموش سازی انجام شود.

 

برخلاف کپسول‌های آتش‌نشانی که برای برخی افراد گیج‌کننده هستند، توپ‌های ضد حریق این ابهام را ندارند. همچنین، افرادی که از کپسول برای خاموش کردن آتش سوزی استفاده می‌کنند، ممکن است با خطراتی مانند شعله‌های آتش مواجه شوند که این خود به خطر بزرگی برای آنها تبدیل می‌شود. به همین دلیل استفاده از توپ ضد حریق به عنوان راهی امن و مؤثر برای اطفاء حریق تلقی می‌شود.

 

عملکرد توپ اطفا حریق به حدی ساده است که حتی یک کودک هم می‌تواند در مواقع ضروری از آن استفاده کند. این توپ‌ها قادرند شعله‌هایی با شعاع 4 تا 5 متر را به سادگی خاموش کنند.

 

مدت انقضای توپ‌های اطفا حریق چقدر است؟

 

توپ‌های اطفا حریق نیازی به شارژ سالیانه ندارند، اما پس از 5 سال باید تعویض شوند، به‌عبارتی دیگر، بدون نیاز به شارژ سالیانه، باید هر پنج سال یکبار تعویض شوند.

 

 

قیمت توپ اطفای حریق چقدر است؟

 

قیمت توپ‌های اطفا حریق بسیار مناسب و اقتصادی است و در مقایسه با کپسول‌های آتش‌نشانی به صرفه‌تر است. برای دریافت اطلاعات بیشتر از قیمت توپ‌های اطفای حریق از برندهای مختلف، می‌توانید با کارشناسان سایت f215 تماس بگیرید یا بخش مربوطه در سایت را بررسی کنید: مشاهده توپ های آتش نشانی ایمن: توپ آتش نشانی

 

 

نتیجه گیری

 

توپ اطفا حریق با مزایای بی­شمار خود می‌­تواند بر تمام این مشکلات غلبه کند.

این توپ با وزنی کمتر از ۱.۵ کیلوگرم، بسیار سبک بوده و حمل آن برای کودکان نیز آسان است.

فقط کافیست آن را به درون آتش پرتاب کنید یا در بالای منطقه ای که ریسک آتش­ سوزی در آن زیاد است نصب نمایید.

به هیچ وجه لازم نیست به آتش نزدیک شوید. علاوه براین ها، توپ اطفا حریق برای محیط زیست نیز مضر نیست و هیچ آسیب و ضرری برای انسان ها ندارد.

زمانی که آتش در حال شعله ور شدن است، خود را به نزدیک ترین توپ اطفا حریق برسانید و آن را به طرف آتش پرتاب کنید.

توپ با شعله­ های آتش برخورد کرده و در عرض ۳ ثانیه فعال می­ شود. توصیه می­ شود که توپ اطفا حریق را در مناطق پر خطر مانند آشپزخانه، نزدیک مدارهای جریان برق یا در نزدیکی شومینه قرار دهید تا در مواقع بروز آتش­ سوزی، به راحتی در تماس با آتش قرار گرفته و یا به آسانی در دسترس باشد.

 

 

فروشگاه اینترنتی f125 با هدف ارائه محصولات بروز و برندهای مختلف همیشه حامی شما مشتریان عزیز خواهد بود.

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می‌باشند:

راه های ارتباطی
09126633036
02634251698

کلیک کنیدwhatsup 

 

تهران خیابان جمهوری بین چهارراه استانبول و پل حافظ کوچه مسعود سعد
09126633036
02166719137
البرز-کرج-پل فردیس-بعد از پمپ بنزین باران
راه های ارتباطی
09126633036
02166719137
02634955755

فروشگاه آنلاین تجهیزات آتش نشانی، اعلام و اطفاء حریق، تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی