مواد اطفا حریق ,

menuordersearch
f125.ir
۱۴۰۲/۶/۹ پنج شنبه
(0)
(0)
مواد اطفا حریق
مواد اطفا حریق

درحال حاضر مواد اطفا حریق متفاوتی وجود دارد که امروز میخواهیم در این مطلب برای شما انواع آن مواد را برای شما مثال بزنیم : در این رابطه می‌توانید مقاله روشهای اطفا حریق را نیز مطالعه نمایید.

معرفی و آشنایی مواد اطفا حریق

آب

آب، یکی از روش‌های اطفای حریق است که برای کنترل حریق بهترین و موثرترین روش است. تقریباً همه افراد با این روش آشنایی دارند. اما همانطور که استفاده از آب می‌تواند در اطفاء حریق تأثیرگذار باشد، استفاده نادرست و نابجا ممکن است باعث گسترش آتش و افزایش خسارات شود.

کف(فوم)

مواد بعدی که برای اطفا حریق استفاده میشود، کف یا فوم است. کف ها که در اطفاء حریق استفاده میشوند، انواع پروتئینی آنها شامل تخمیر، آلایش های داعمی غیرخوراکی مانند شاخ، پشم، خون و سایر مواد شیمیایی خاص هستند. این مواد به صورت ترکیبی از هوا و آب از سر لوله کفساز پاشیده میشوند و باعث ایجاد حباب هایی میشوند که افزایش کف را به دنبال دارند. این کف بر روی حریق پوشانده میشود و از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری میکند. در استفاده از کف بسیار مهم است که سطح آتش به طور کامل با مواد کف پوشانده شود تا اکسیژن به آتش نرسد و آتش خاموش شود.

 

مطالب پربازدید پیشنهادی کاربران:

 

6 راه پیشگیری از حریق در خانه  

 

انواع مواد اطفا حریق

پودر شیمیایی

استفاده از مواد شیمیایی که بنیان کربنات، سولفات یا فسفات دارند، یک روش ساده برای خاموش کردن آتش است. این ترکیبات می‌توانند حریق A، B و C را خاموش کنند، بنابراین معمولاً در مواقع اضطراری از این روش استفاده می‌شود. در این روش، مواد شیمیایی بر روی آتش پراکنده می‌شوند و اکسیژن رسیدن به آتش را مهار می‌کنند. این فرآیند به طور موقت حرارت آتش را کاهش می‌دهد و باعث کم شدن آتش می‌شود.

 

پودر 100 درصد خشک

این مواد پودری برای خاموش کردن آتش سوزی هایی مانند حریق فلزات قابل اشتعال مانند سدیم، پتاسیم و منیزیم بکار می‌رود. استفاده از این خاموش کننده ها بیشتر در آزمایشگاه‌ها رواج دارد.

گاز CO2

دی‌اکسید کربن (CO2) یکی از مواد اطفا حریق است. این گاز غیر قابل اشتعال، بی‌بو، غیر سمی و سنگین‌تر از هوا است. این ماده الکتریسیته ندارد و در صورت استفاده، با تشکیل یک لایه سنگین و مقاوم، موانعی در مقابل عبور هوا به آتش ایجاد می‌کند. این ماده با کاهش میزان اکسیژن موجود در هوای اطراف، آتش را سرد می‌کند و در نهایت باعث خاموش شدن آتش می‌شود. همچنین، دی‌اکسید کربن برای حریق‌های الکتریکی و الکترونیکی بسیار مناسب است.

ترکيبات هالوژنه ( هالون )

هالوژن ها یا مواد هالوژنه، مشتقات CH4 یا C2H6 هستند که با چند عنصر هالوژن شامل I، Br، Cl و F ترکیب شده‌اند. استفاده از هالوژن ها هنگام استفاده بدون برجسته‌سازی اثرات تخریبی و باقیمانده بر روی مواد و دستگاه‌ها، بسیار موثر و تأثیرگذار است. هالوژن ها با CO2 تا حدودی شباهت دارند و به دلیل سنگین‌تر بودن از هوا، قادرند به سرعت حریق را پوشش داده و از رسیدن اکسیژن به حریق جلوگیری کنند. همچنین، هالوژن ها قادر به کاهش سرعت واکنش‌های زنجیره‌ای در مقابل آتش هستند.

 

مواد اطفای حریق

 

اما باید خاطر نشان داد که به دلیل اثرات مخرب بر محیط زیست، استفاده از هالوژن ها ممنوع شده است و از چند سال پیش منسوخ شده‌اند. با این حال، برخی شرکت‌ها با تغییراتی در ساختار مولکولی هالوژن ها، توانستند کپسول هالوژن آزاد را به بازار عرضه کنند که تأثیرات مخرب زیست محیطی را ندارند.

 

مطالب پیشنهادی:

انواع آتش (انواع حریق)

آشنایی با فناوری های جدید در آتش نشانی

تهران خیابان جمهوری بین چهارراه استانبول و پل حافظ کوچه مسعود سعد
09126633036
02166719137
البرز-کرج-پل فردیس-بعد از پمپ بنزین باران
راه های ارتباطی
09126633036
02166719137
02634955755

فروشگاه آنلاین تجهیزات آتش نشانی، اعلام و اطفاء حریق، تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی