تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد چیست؟ ,

menuordersearch
f125.ir
۱۴۰۱/۴/۴ شنبه
(1)
(0)
تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد چیست؟
تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد چیست؟

تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد چیست؟قبل از بررسی تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد باید بدانیم که اسپرینکلر یکی از سیستم ها و اجزای اتوماتیک در مهار و خاموش کردن آتش است. به عبارت دیگر این سیستم به طور خودکار مهار حریق را انجام می‌دهد و از آتش سوزی جلوگیری می‌کند. بنابراین از آن در مکان های مختلف و بناهای متفاوت استفاده می‌کنند. مهم ترین و اصلی ترین بخش این سیستم نازل است که این سیستم به آن منتهی می‌شود. همچنین دارای بخش ها و اجزای دیگر نیز است که هر کدام از‌ آنها زمان جلوگیری از آتش سوزی و مهار آتش کاربرد و فواید مخصوص خود را دارند. علاوه بر این اسپرینکلر دارای حباب شیشه ای است که شامل مایع حساس است و سبب مهار و کنترل حرارت می‌شود. در نتیجه می‌ توان گفت زمانی که اسپرینکلر اثری از آتش سوزی را تشخیص دهد، آب را تخلیه می‌کند. همچنین پاشنده ها مایع حساس به حرارت را با استفاده از حباب های شیشه ای روی آتش و حرارت می‌ریزند. سپس با پاشیده شدن آب، آتش و حرارت خاموش و کنترل می‌شود.

تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد

بررسی بیشتر این سیستم اطفا حریق و اسپرینکلر:

همان طور که بیان کردیم این سیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده است. اما یکی از اصلی ترین و حساس ترین اجزای آن پس از نازل‌ها، حباب شیشه ای است. چرا که حباب های شیشه ای دارای مایع حساس به حرارت هستند. همچنین حباب ها دارای دو واکنش سریع و استاندارد می‌باشند. بنابراین می‌توان گفت اسپرینکلر دارای دو واکنش سریع و استاندارد است که با توجه به این دو واکنش در مکان های مختلف از آن استفاده می‌کنند.

می‌دانیم که تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد را نمی‌توان نادیده گرفت. بنابراین آتش‌ نشان‌ها مشاوره بسیاری برای انتخاب اسپرینکلر با واکنش هایی که دارد، برای افراد در نظر گرفته اند.

به همین منظور افراد بهتر است قبل از انتخاب این سیستم با تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد آشنا شوند. سپس آن را برای مکان مناسب و بنای ساختمانی خود انتخاب کنند‌.

تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد چیست

مقایسه و بررسی تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد:

می‌ دانیم که اسپرینکلر واکنش استاندارد به دلیل گواهی استاندارد به این نام شناخته نشده است. زیرا این سیستم می‌تواند دارای گواهی استاندارد باشد، اما واکنش استاندارد ندارد. بنابراین یکی از اصلی ترین تفاوت های اسپرینکلر سریع و استاندارد واکنش کمتر اسپرینکلر استاندارد نسبت به واکنش سریع است. همچنین اسپرینکلر واکنش استاندارد دیرتر از اسپرینکلر واکنش سریع فعال می‌شود.

‌ پس این مورد یکی از اصلی ترین تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد است.

علاوه بر این سیستم ها از نظر فیزیکی و عملکردی نیز دارای تفاوت هایی می‌باشند که در ادامه‌ آنها را بیان می‌کنیم:

  • تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد از نظر فیزیکی: اسپرینکلر واکنش سریع دارای لامپ ۳ میلی متری و اسپرینکلر های واکنشی استاندارد دارای لامپ ۵ میلی متر می‌باشند. لذا می‌‌توان گفت لامپ های کوچک تر نسبت به حرارت و آتش حساسیت بیشتری دارند و زودتر می‌ترکند. علاوه بر این اسپرینکلر واکنش سریع توزیع آب بهتر و سرعت عمل بسیار بالایی دارد.

  • تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد از نظر عملکردی: اسپرینکلر های واکنش استاندارد دارای سرعت بسیار پایین هستند. چرا که بعد از رسیدن حرارت به حد نصب آب را تخلیه می‌کنند. اما می‌ توان گفت این حساسیت سبب مهار آتش می‌شود و از گسترش آن جلوگیری می‌کند. بیشترین تمرکز این نوع واکنش اسپرینکلر بر روی خاموش کردن آتش و منشأ ایجاد آن است. اما اسپرینکلر واکنش سریع برای مکان های خاص و بسیار حساس پیشنهاد شده است. چرا که از سرعت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل مایع منبسطی که در این نوع واکنش وجود دارد و حجم آن بسیار کم است، سرعت آن بسیار زیاد است. در نتیجه علت واکنش سریع‌ آنها حجم کم این مایع است.

به طور کلی دیگر تفاوت های اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد عبارت اند از: حساسیت و درجه حرارتی، اندازه و ابعاد، خصوصیات توزیع آب، خدمات و ویژگی های هر یک از این واکنش ها جهت مهار و کنترل آتش، جهت گیری نصب، سرعت عمل و مزایای هر یک از واکنش ها و......

فرق اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد

مزیت های اسپرینکلر واکنش سریع نسبت به واکنش استاندارد:

مزیت و ویژگی یکی دیگر از تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد است. چرا که اسپرینکلر های واکنش سریع نسبت به واکنش استاندارد از مزایا و فواید بیشتری برخوردار هستند. برای مقایسه و بررسی تفاوت این دو نوع واکنش از نظر مزایا، در ادامه ویژگی های اسپرینکلر واکنش سریع را بیان کنیم:

  1. مهم ترین مزیت اسپرینکلر واکنش سریع نسبت به واکنش استاندارد، سرعت بسیار بالای آن در مهار آتش و حرارت است.
  2. واکنش سریع اسپرینکلر ها از تولید گازهای سمی و حرارت به شدت جلوگیری می‌کند. در این صورت فرصت بیشتری برای تخلیه و ایجاد امنیت وجود دارد.
  3. معمولاً از اسپرینکلر های واکنش سریع در مکان‌های خاص و حساس از جمله بیمارستان و مدارس که امکان تخلیه‌ آنها بسیار کند است، استفاده می‌کنند.
  4. این نوع واکنش محیط و مساحت کمتری از فضا را اشغال می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت فضای نصب این نوع سیستم بسیار کوچک و کم است.
  5. با استفاده از این سیستم و واکنش سریع آن می‌توان حجم مخزن ها را تغییر داد، سایز لوله ها را کاهش و هزینه های اضافی را به شدت پایین آورد.
  6. در واکنش سریع اسپرینکلر ها محاسبات هیدرولیکی بسیار بهبود پیدا کرده و به صورت پیشرفته انجام می‌ شود‌.
  7. واکنش سریع اسپرینکلر ها علاوه بر هزینه مقرون به صرفه و بسیار کمی که دارد، سریع تر فعال می‌‌شود.

تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد 2

اجزای تشکیل دهنده اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد:

غیر از مزیت و ویژگی، اجزای تشکیل دهنده یکی دیگر از تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد به شمار می‌‌رود. چرا که این نوع واکنش ها اگرچه دارای اجزای تشکیل دهنده یکسان می‌باشند. اما عملکرد هر یک از اجزا سبب تفاوت این دو واکنش با یکدیگر شده است. اجزای تشکیل دهنده اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد عبارت اند از: اتصال حرارتی، قاب اسپرینکلر، درپوش، دفلکتور و....

معمولاً کاربرد و مزایای اجزایی که بیان کردیم در این دو نوع واکنش یکسان است. اما یکی از عوامل اصلی در تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد از نظر اجزا، دفلکتور است. چرا که دفلکتور در اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد متفاوت است. در نتیجه به عنوان صفحه منحرف کننده در جریان آب کار می‌کند.

 

تفاوت اسپرینکلر واکنش سریع و استاندارد

 

برای دیدن قیمت انواع اسپرینکلر کلیک کنید.

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می‌باشند:

راه‌های ارتباطی
09126633036
02166719137

کلیک کنیدwhatsup

تهران خیابان جمهوری بین چهارراه استانبول و پل حافظ کوچه مسعود سعد
09126633036
02166719137
البرز-کرج-پل فردیس-بعد از پمپ بنزین باران
راه های ارتباطی
09126633036
02166719137
02634955755

فروشگاه آنلاین تجهیزات آتش نشانی، اعلام و اطفاء حریق، تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی