انواع ماشین های آتش نشانی،هدف و کاربرد آن ,

menuordersearch
f125.ir
۱۴۰۲/۱/۲۴ پنج شنبه
(6)
(2)
انواع ماشین های آتش نشانی،هدف و کاربرد آن
انواع ماشین های آتش نشانی،هدف و کاربرد آن

در این مقاله قصد داریم در مورد انواع خودروهای آتش نشانی صحبت کرده و کاربرد هریک از آن را هم برای شما شرح دهیم. به وسیله ی نقلیه ای که به صورت یک دستگاه متحرک بوده و برای اطفاء حریق از آن استفاده می‌گردد، خودروی آتش نشانی گفته می‌شود. به طور کلی رساندن آتش نشانان به محل حادثه و حمل تجهیزات آتش نشانی به منظور انجام عملیات امداد و نجات، مهم ترین هدف خودروی آتش نشانی محسوب می‌شود. ماشین های آتش نشانی انواع مختلفی داشته و برخی از‌ آنها نیز عملکرهای ویژه ای از جمله وایلد فایر، نجات هواپیمای ساقط شده و اطفاء حریق دارند و یا دارای تجهیزات فنی جهت عملیات نجات تکنیکال هستند. انواع خودروهای آتش نشانی عبارتند از:

ماشین آتش نشانیا

۱) خودروی پیشرو ( فرماندهی )

 

این نوع خودرو که دارای مخزن آب، پمپ آتش نشانی، تجهیزات هیدرولیکی نجات، انواع تجهیزات آبرسانی و… است، یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین انواع خودروهای آتش نشانی است. این نوع خودرو از دو کابین جهت حمل آتش نشانانی که محل حادثه اعزام شده اند، تشکیل شده است و در کلیه ی ایستگاه های آتش نشانی تک منظوره که ایستگاه های حریق نامیده می‌شوند، وجود دارند. این خودروها در ایستگاهای آتش نشانی موجود در سکونتگاه های انسانی، جزء تجهیزات اصلی اتفاء حریق محسوب می‌شوند و به همین دلیل به‌ آنها خودروی آتش نشانی شهری نیز می‌گویند.

- کاربرد خودروی پیشرو ( فرماندهی ) این خودرو جهت مقابله ی اساسی با آتش سوزی، مورد استفاده قرار می‌گیرد و همانطور که از نام آن مشخص است، در هنگام اعزام تیم آتش نشانی به مأموریت های مختلف، در حالی که فرمانده تیم آتش نشانی در داخل آن حضور داشته و مشغول هدایت عملیات است، در جلوی ناوگان خودرویی، حرکت می‌کند.

ماشین های اتش نشانی و کاربرد آن

۲) خودروی پسرو

 

یکی دیگر از انواع خودروهای آتش نشانی، خودروهای پسرو می‌باشند. این نوع خودروی آتش نشانی نیز، مانند خودروی پیشرو، یک خودروی بزرگ است که شامل مخزن آب، پمپ و تجهیزات آبرسانی است.

- کاربرد خودروی پسرو این خودرو برخلاف خودروی پیشرو که دو کابین دارد، دارای یک کابین است و به همین دلیل ظرفیت مخزن آب آن نسبت به خودروی پیشرو بیشتر است؛ از این رو در حوادث آتش سوزی، به عنوان تأمین کننده ی آب مورد نیاز جهت اطفاء حریق، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

۳) خودرو لوله کشی

 

این نوع خودروی آتش نشانی، همانطور که از نام آن مشخص است، مجهز به تجهیزاتی از قبیل لوله و شیلنگ است.

- کاربرد خودرو لوله کشی این مدل از انواع خودروهای آتش نشانی، به منظور آبرسانی از شیرهای ایستاده ی آتش نشانی ضد یخ، به محل آتش سوزی، مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل این که خودروی سبکی است، قابلیت انجام انواع مأموریت های کوچک و جزئی را نیز دارد.

 

۴) خودرو تانکر آب

 

خودرو تانکر آب، نوعی از خودروهای آتش نشانی است که یک مخزن آب بزرگ، با گنجایش بیش از ۱۲۰۰۰ لیتر دارد.

- کاربرد خودرو تانکر آب خودرو تانکر آب، نوعی از انواع خودروهای آتش نشانی است که فاقد پمپ آتش نشانی بوده و تنها در موارد وقوع حریق های گسترده که به منظور اطفاء حریق، به حجم خیلی زیادی از آب، نیاز است؛ به محل حادثن اعزام می‌گردد.

 

انواع ماشین آتش نشانی

۵) خودرو نجات

 

این مدل از خودروهای آتش نشانی، عمدتا خودروهای سبک بوده و مشابه خودروهای آتش نشانی معمولی هستند، با این تفاوت که مخزن آب و کف و همچنین پمپ آتش نشانی ندارند. اما همانطور که از نام این نوع خودروها پیدا است، مجهز به انواع تجهیزات نجات هستند که در حوادث مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته توجه داشته باشید که در میان انواع خودروهای آتش نشانی، مدل های سنگین خودروهای نجات آتش نشانی هم وجود دارند که معمولا این نوع خودروها نیز در ناوگان ماشین های آتش نشانی موجود بوده و در مواقعی که نیاز به حضور‌ آنها باشد، به محل وقوع حادثه اعزام می‌شوند.

- کاربرد خودرو نجات در فضای داخلی اتاق ابزار خودروهای نجات آتش نشانی، انواع مختلفی از تجهیزات نجات وجود دارد که در هنگام وقوع حوادث و سوانح مختلف، به منظور کمک رسانی به افراد آسیب دیده و کسانی که در حادثه درگیر شده اند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله تجهیزات نجات موجود در خودروهای نجات آتش نشانی، عبارتند از: - انواع لباس ایمنی - ابزار تشخیص انواع مواد خطرناک و مواد خنثی کننده - ابزار جمع آوری و جلوگیری از ریزش و پاشش مواد - و…

 

۶) خودرو آتش نشانی فرودگاهی

 

خودرو آتش نشانی فرودگاهی نیز یکی دیگر از انواع خودروهای آتش نشانی است. از آن جایی که کلیه ی فرودگاه های غیر نظامی، باید مجهز به خودروی آتش نشانی متناسب به خود باشند، بنابراین نوعی از ماشین های آتش نشانی خاص، به صورت ویژه، به منظور خدمت رسانی در فرودگاه ها، طراحی و تولید می‌شوند.

- کاربرد خودرو آتش نشانی فرودگاهی این مدل از خودروهای آتش نشانی، ویژگی های خاصی مانند شتاب زیاد، امکان حرکت مطلوب در زمین های ناهموار اطراف فرودگاه، مخزن آب و کف بزرگ، مانیتور پر قدرت و… دارند که‌ آنها را برای استفاده در فرودگاه مناسب کرده است. به دلیل این که امداد رسانی به هواپیمای آسیب دیده از لحاظ نجات جان سرنشینان و همچنین موفقیت در مهار آتش، باید با سرعت بسیار بالایی انجام گیرد؛ این نوع خودروها با قابلیت هایی که دارند، عملیات اطفاء حریق را به صورت اتوماتیک و از طریق مانیتورهای بسیار قوی و خاص خود، با سرعت و قدرت بالایی انجام می‌دهند.

تجهیزات ماشین های آتش نشانی

7) خودرو آتش نشانی نردبان گردان

 

ساختمان کلی این مدل از انواع خودروهای آتش نشانی، شامل یک شاسی است که نردبان کشویی یا بالابر هیدرولیکی بر روی آن قرار دارد. توجه داشته باشید که این ماشین، مخزن آب یا هیچ نوع ماده ی خاموش کننده ی دیگری ندارد، ولی بعضی از انواع این خودروها، پمپ آتش نشانی و حتی مدل های جدیدتر‌ آنها تجهیزاتی مانند سبد حمل افراد، مانیتور ثابت آتش نشانی، برانکارد و ... دارند.

- کاربرد خودرو آتش نشانی نردبان گردان این مدل از خودروها، به منظور انجام عملیات آتش نشانی نجات در ارتفاع استفاده می‌شوند. وظیفه ی اصلی نردبان چرخشی در این خودروها، فراهم کردن دسترسی جهت خروج آتش نشانان و قربانیان آتش سوزی در ارتفاعات بالا است و یا پاشش آب به یک نقطه که به دلیل ارتفاع زیاد خارج از دسترس است و همچنین ایجاد شرایطی که از طریق آن بتوان کارهایی مانند تهویه یا تعمیرات اساسی را راحت تر انجام داد.

 

برای کسب اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتر در این زمینه می‌توانید با متخصصان مرکز شارژ کپسول‌ آتش نشانی در کرج در ارتباط باشید.

09126633036
02166719137
 

 

چرا باید از سیستم اعلام حریق استفاده کنیم؟

شارژ کپسول آتش نشانی در تهران

شارژ کپسول آتش نشانی در کرج

تهران خیابان جمهوری بین چهارراه استانبول و پل حافظ کوچه مسعود سعد
09126633036
02166719137
البرز-کرج-پل فردیس-بعد از پمپ بنزین باران
راه های ارتباطی
09126633036
02166719137
02634955755

فروشگاه آنلاین تجهیزات آتش نشانی، اعلام و اطفاء حریق، تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی